sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

7071 / "הבנה" היא יכולת בסיסית לפרש ולתרגם את הידע הנלמד לכדי משמעות . הכוונה כאן היא לרמה הבסיסית ביותר של הבנה . ברמה זו התלמיד יודע מה נאמר ויכול להשתמש בחומר, או ברעיון שנמסר לו, בלי להתייחס בהכרח לחומר אחר . גם כאן קיימת הפרדה של המונח לשלוש רמות : תרגום – ניסוח של הידע בצורה שונה ממה שנקלט . מתן פירוש – הסבר הידע שנקלט, באופן אישי, פירוש אישי של הידע . חיזוי – על סמך ידע קודם . המונחים ההתנהגותיים המאפיינים רמה חשיבה של "הבנה" הם : הופך, מבחין, מעריך, מכליל, מרחיב, נותן דוגמאות, מבאר ביאור חופשי, מסיק, מנבא, משכתב, מסכם, מתרגם, משנה, משלים, חוזה . "יישום" – היא שימוש בידע הנלמד והכללים לכדי יישומם בפועל במצבים חדשים . הלומד נדרש להתאים בעצמו פתרון למצב שטרם נתקל בו . המונחים ההתנהגותיים המאפיינים רמת חשיבה של "יישום" הם : משנה, מחשב, מדגים, מגלה, תופס, משפר, מפעיל, מנבא, מבין, מייצר, מתיחס ל . . . , בוחר, מפריד, מחלק לסעיפים, מפתח, מכליל, מייחס . "אנליזה" ( ניתוח ) – היא פירוק יחידה לחלקים המרכיבים אותה והבנת הקשר בין המרכיבים . הבנת יסודות החומר ואופן ארגונו . הלומד נדרש להבדיל באופן עצמאי בין עובדות והנחות, עיקר וטפל . המונחים ההתנהגותיים המאפיינים רמת חשיבה של "אנליזה" הם : מחלק לסעיפים, מתאר גרפית, ממיין, מבחין, מזהה, מדגים, מסיק, מדגיש, מקשר, בוחר, מפריד, ממיין לקטגוריות, מעמת, משווה . "סינתזה״ ( איחוי ) – היא צירוף רכיבים ואלמנטים לכדי שלמות . תהליך של צירוף חלקים והרכבתם . התוצר צריך להיות דגם, מבנה, או פתרון מקורי של הבונה ( זו היכולת להמציא, לשער, לשכתב ) . המונחים ההתנהגותיים המאפיינים רמת חשיבה של "סינתזה" הם : יוצר קטגוריות, מחבר ומצרף, יוצר, מכין, מתכנן, משפר, מארגן, מסדר מחדש, בונה מחדש, משחזר, משכתב . "הערכה" – התייחסות שיפוטית וערכית לרעיונות, מעשים, פתרונות וכדומה, היכול לבצע שיפוט כמותי או איכותי של תוצר כלשהו ולהצדיק את הקריטריונים ששימשו לשיפוט . המונחים ההתנהגותיים המאפיינים רמת חשיבה "הערכה" הם : מעריך, משווה, מסיק, מבקר, מבדיל, משייך, מסכם, תומך, שופט, טוען, מעמת, קובע תקן . על בסיס הטקסונומיה של בלום, במטרה להתאים את מטרות החינוך לעידן בו אנו חיים, פיתח פרופ' דוד פסיג את הטקסונומיה העתידית של מיומנות קוגניטיבית ומיומנות למידה, להם יידרשו הלומדים בעתיד . נוסף להרחבת ההגדרות של שש הקטגוריות של בלום מגדיר פסיג קטגוריה חדשה אותה הוא מכנה : "השבחה" . מ ח ק ר כ מ ור ה ד ר ך

אופיר, ברוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help