sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:39

זיהה את מקום המגע על מסך המחשב וכן זיהה מקום מגע על מסך מקרן המיקרופיש . למחשבים באותה תקופה לא הייתה יכולת להציג גרפיקה ברמה טובה, לעומת זאת בעזרת המיקרופיש יכולנו להציג תמונות ברמה מעולה . זה נתן אפשרות להציג מידע על צג המחשב ולבקש מהלומד להתייחס למידע בעזרת מגע על לוח מקרן המיקרופיש או מגע על מסך המחשב . באותה טכנולוגיה פיתחנו לוח מקשים . הרעיון היה שעל גבי לוח המקשים אפשר היה להציג תמונות שונות באמצעות קלף מצויר, ששולב תחת זכוכית לוח המקשים והמחשב זהה את הקלף ששולב . לדוגמא : קלף חצוי, על חציו כתוב "כן" ועל חציו השני כתוב "לא" . המחשב, מקרן המיקרופיש ולוח המקשים, פעלו בצורה מתואמת . על לוח המחשב הופיעה שאלה, על לוח המיקרופיש הופיע תשובה והתלמיד יכול לתת את תשובתו "כן" או "לא" על ידי מגע על לוח המקשים . התוכנה שבנינו אפשרה גם כתיבת שיעורים . Authoring Language זוהי שפה מיועדת לכתיבת שיעורים . כתיבת השיעורים בשפות המוכרות באותם זמנים ( בייסיק, פסקל, פורטרן, APL ) היתה מורכבת ויקרה . ולכן למערכת PLATO פיתחו שפה מיוחדת המיועדת לכתיבת שיעורים Tutor . שפת Tutor כללה פקודות מיוחדות שהתאימו לצרכי הלמידה . בספרי ההדרכה לשפת Tutor נכתב שהשימוש בשפה זו אינו דורש מיומנות גבוהה בתכנות . השפה מתאימה גם לאותם משתמשים שאינם מתכנתים . במציאות מצאנו שאנשי החינוך התקשו בלימוד השפה ולכן שילבנו בפרויקט הדב"ם בצה"ל מתכנתים מיומנים מיחידה – אג"ם למחשב . פנינו לכתיבת "שפת קורס" מיוחדת – קלה לשימוש : על מסך המחשב באותם ימים אפשר היה להציג אותיות, מספרים וכן שרטוטים . בשפה המיועדת לעריכת שיעורים שבנינו, כותב הקורס תכנן כל עמוד מהשעור בנפרד . העמוד הכיל טקסט, מספרים וכן שרטוט שהועלה מזיכרון המחשב מתוך מאגר שרטוטים . מכין השיעור יכל לכתוב את הטקסט על המסך, לקבוע את מקומו של השרטוט מתוך זיכרון המחשב וכן לשנות את גודלו . השיעור כלל תמונה גרפית וכן טקסט . כל דף המיועד לשיעור הסתיים בשאלה רב בררתית . כשסיים בונה השיעור את תכנון דף השיעור ( טקסט, שרטוט מתאים ושאלה ) אוכסנו דפים של השיעור בזיכרון המחשב, כשכל דף קבל מספר . כך שבזכרון המחשב היה אוסף של דפים ממוספרים . ביכולתו של עורך השיעור לקבוע את סדר הדפים שיוצגו ללומד בהתאם לנושא השיעור . כשכותב השיעור ציין לדוגמא את המספר 100 מתוך מאגר הדפים במקום זה הוצג ללומד דף מספר 100 . כפי שמוצג בשרטוט מימין . השיעור התחיל בדף 100 בו הופיע הסבר כללי – ( מבוא ) לתוכן השיעור, מכאן הועבר הלומד לדף 110 . בסוף הדף הופיע שאלה רב ברירתית . אם הלומד ענה עליה נכון הוא הועבר לדף 120 . שגם דף זה הסתיים בשאלה אם הלומד ענה עליה נכון הוא הועבר לדף 130 וכך הלאה . 100 המשך כן כן כן לא לא לא כן 210 110 220 230 120 130

אופיר, ברוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help