sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

1819 / לא היינו צריכים להיות מופתעים מהתוצאות האלה . בהיסטוריה של הניסיונות להטמיע שינוי בחינוך – כבר נוכחנו לראות ניסיונות לא מבוקרים . בשנות השמונים של המאה שעברה, המחשב השתלב כמעט בכל תחומי חיינו – כלכלה, רפואה, חקלאות, תעשיה . גם מערכת החינוך ניסתה לשלב את המחשב בתחומה . בימים ההם של שנות השמונים, האמינו שהמחשב יכנס לכתה, יבצע את תהליך ההוראה והמורה יהיה מיותר . באותם ימים פותחה שיטת C . A . I ( Computer Assisted Instruction ) , בה המחשב מוביל את התלמיד צעד אחר צעד, שופט את הישגיו וכישלונותיו ובהתאם לכך מנווט את הלמידה . העולם המערבי הוציא סכומים אדירים כדי לקדם את השיטה והחזון, אבל הרעיון נכשל והמחשבים נותרו בכתות כאבן שאין לה הופכין . הסיבה לכישלון זה היא העובדה שהרעיון קרם עור וגידים על ידי מומחי מחשב ואנשי כלכלה בלבד, כאשר שיקולי הדעת הפדגוגיים הכה רלוונטיים – לא נלקחו כלל בחשבון . גם אנשי המחקר החינוכי באוניברסיטאות תרמו למציאות זו, בכך שלא גבשו תאוריה ושיטות מחקר שיהיו רלוונטיים לצרכי המציאות החדשה . אזלת יד של המחקר ההיסטוריה כרגיל חוזרת על עצמה וכיום שוב חזרנו על אותה טעות, הפעם בהתמודדות עם מגפת הקורונה . מערכת ה"זום" שולבה בתהליך ההוראה, בלי שהוכנה מבעוד מועד "תורה" מקדימה לביצוע . במציאות קיים פער בין צרכי החברה ובין המחקר החינוכי האקדמי, אשר כפי שהוא נעשה באוניברסיטה, למעשה תרם למצב זה ולא נתן לו מענה . ניתוח הספרות בתחום החינוך, מראה שהמחשבים אכן יכולים לסייע למערכת החינוך להשיג את יעדה, בתנאי שהפדגוגיה של שימוש במערכות ממוחשבות תותאם למטרות החינוך . אך במציאות, בעוד טכנולוגיה מתקדמת והמחשבים מתפתחים, לחינוך אין כלים להדביק קצב התקדמות כה מהיר . החינוך נעזר בשיטות מחקר שאין בכוחן להתמודד עם צרכי החברה ומתבסס על תאוריות שגובשו במאה הקודמת . המחשה של הפער בין המחקר החינוכי לבין התפתחות הטכנולוגיה, הודגמה עם התפרצות מגפת הקורונה . עולם המחשבים ידע לספק לנו את מערכת ה"זום" כמעט מידית, זאת מאחר וחברות מסחריות השכילו לראות את הפוטנציאל הטמון ביכולת שנוע ידע, עוד שנים רבות לפני פרוץ מגפת הקורונה . לעומת זאת, מערכת החינוך לא ידעה לקרוא את המציאות . לדוגמא, החברה הישראלית Interwise פתחה מערכת זהה לזום כבר בשנות השמונים, אולם זו כוונה את יעדה לשוק המסחרי ולא לתחום החינוך . כשניסינו לרכוש את המערכת לצורכי מחקר ולמידה, תשובת חברת Interwise הייתה : "אנו לא עובדים עם מסגרות החינוך – כיוון שאין בידי מערכת החינוך משאבים לכסות את עלות הפיתוח של מערכת טכנולוגית . " באוקטובר 2007 נמכרה Interwise לחברה הבינלאומית AT & T וזו הבינה והכירה בחשיבות הפיתוח . כ ך ז ה ה ת ח י ל

אופיר, ברוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help