sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

הקדמה כבר רבים וטובים, היצירתיות המיימונית באה לידי ביטוי מהותי ) ולא רק חיצוני ( דרך סממנים אלה — ארגון החומר, ההרחבה והצמצום, עיצוב ההלכה הפסוקה, השימוש במונחים שיש בהם ממד של שיפוט והערכה . מן העיון בחיבור מתברר כי ההעמקה בנושאים אלה, ולאו דווקא פתרונן של 'סתירות' מיימוניות ידועות, היא עבודה ראויה ופורייה . ייתכן כי הלומד יגלה מתחים גם בעיון ספרותי זה ברמב"ם, ופתרון מתחים אלה יתגלה כמלאכה משמעותית לא פחות מהטיפול הקלסי בסתירות 7 המהותיות . דוגמה מובהקת לתהליך ספרותי – תוכני זה היא הצגת דמותו של הנביא בכתביו ההלכתיים של הרמב"ם . בהלכות יסודי התורה הנביא 8 מופיע ומתפקד בעיקר כדמות רוחנית, והמערכת הפוליטית מתבטאת בספר שופטים במוסדות המלוכה, בית הדין הגדול ומערכת בתי הדין בכלל . לפי משנה תורה, אין לנביא אפוא מעמד פוליטי ; תפקיד זה שמור לדמויות אחרות . ברם המעיין בספר המצוות לרמב"ם מגלה מבנה אחר . כאן מובאות הדמויות המנהיגות לפי הסדר הבא : 'מצוה קעב — הציווי שנצטווינו להשמע לכל נביא ] . . . [ מצוה קעג — הציווי שנצטווינו למנות עלינו מלך ] . . . [ מצוה קעד — הציווי שנצטווינו לשמוע לבית דין הגדול' . התבנית ברורה : נביא, מלך וראש בית הדין הגדול . שילוב הנביא בתבנית זו חושף את אופיו המדיני של תפקידו, שהרי מדובר בבניית הסמכות המדינית בישראל . לא זו אף זו : הנקודה המודגשת לגבי דמויות אלה כולן היא חובת ההישמעות והציות, כלומר — הסמכות וחובת המשמעת כלפיה . הנביא הוא אפוא איבר במבנה הפוליטי של האומה, ואופייה הרוחני של דמותו אינו בא כאן לידי ביטוי כלל . אי – אפשר להתעלם מהמתח שבין המקורות שלפנינו . סביר להניח כי הייתה לרמב"ם ראייה כפולה של דמות הנביא : מצד אחד הנביא הוא אישיות בעלת הישגים רוחניים יוצאי דופן, אך מן הצד האחר הוא משתלב 14 Blidstein, ‘Maimonidean Structures of Institutional Authority’, ראו 7 . על מקומו של הנביא בספר המצוות כבר דן ליאו שטראוס במאמרו 126 - 103 . pp ‘The Literary Character of the Guide’, p . 87, n . 156 . ועם זאת, בהלכות יסודי התורה שמורים לנביא גם תפקידים מדיניים, דוגמת הוצאת 8 העם למלחמה . במבנה המדיני של האומה . ועדיין נותרו כמובן חילוקי דעות בין החיבורים :

המרכז הבינלאומי למחשבת ישראל ע"ש גולדשטיין-גורן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help