sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

הקדמה באה לידי ביטוי כפול ודורשת שתי פעולות . הלימוד קשור קשר בל יינתק להוראה : לומדים כדי ללמד וכדי לעשות ) משנה אבות ד, ו ( , והלימוד חשוב בעיקר, אולי, לא לשם עצמו אלא לשם ביצוע המצווה, המעשה הנגזר ממנו . כך או אחרת, אין לזלזל בחשיבותה של אחריות זו ללמד ולעשות ובהשלכותיה . תלמוד תורה כולל את המשמעות החברתית של ההוראה ; ומשמעות חברתית זו משליכה לכיוון האפשרות של מנהיגות רוחנית שמתחברת ללימוד תורה . הגדרה מעשית – חברתית זו של הלימוד וההוראה מתבטאת אף בספר המורה, חלק ג, פרק לו . והנה הדברים הרלוונטיים : כן ברורה התועלת של כל הזירוז וההדגשה ללמוד וללמד ] . . . [ מפני שבאין ידיעה אין מעשה הטוב ולא דעה נכונה . ברורה גם התועלת של כיבוד חכמי התורה, כי אם אין משתרשת בנפשות הערצה כלפיהם לא יישמע קולם באשר לדעות ולמעשים שאליהם הם 2 מדריכים . כוונת הרמב"ם כאן לחבר את מצוות הלימוד והכבוד אהדדי, וכן ליצור מסגרת הלכתית — 'הקבוצה הראשונה' שבמורה, המקבילה להלכות יסודי התורה שבמשנה תורה . ללא לימוד אין אפשרות של דעות נכונות או עשייה נכונה, ובאין הערכה וכבוד כלפי החכמים 'לא יישמע קולם באשר לדעות ולמעשים שאליהם הם מדריכים' . הן העשייה הרצויה הן הדעות הנכונות כרוכות בתלמוד תורה על שני מרכיביו, כפי שהם מוגדרים בהלכות תלמוד תורה . במאמרו על ספר המדע מנמק ליאו שטראוס את מיקומן של הלכות תלמוד תורה בצורה אחרת . לדבריו, הציווי על לימוד התורה והוראתה הוא 'הראשון' שבכל המצוות — ראשון, כנראה, הן בסדר והן בחשיבות . הלימוד הוא ראשון בסדר המצוות, שכן תביעות האל מן האדם מובאות בצורה השלמה ביותר בתורה, שלימודה הוא חובה לפי הלכות אלה . והוא 12 עמ' 556 - 557 בתרגומו של מ' שורץ . כל הציטוטים בעברית ממורה נבוכים לקוחים 2 מתרגום זה . גם ראשון בחשיבות, שכן מעשה בראשית ומעשה מרכבה, שהם יסוד

המרכז הבינלאומי למחשבת ישראל ע"ש גולדשטיין-גורן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help