sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 גידי איפרגן התודעה הסובייקטיבית הלוקה בבערות יוצרת שנִיוּת, מגנה עליה ומנציחה אותה, הן במישור הקוגניטיבי המודע והן בזה הלא – מודע . האמת השלישית היא שאפשר לשים קץ לסבל ולפתור אותו, והאמת הרביעית היא שיש אמצעים לעשות זאת - הדרך האצילית בעלת שמונת האיברים . מטרתה של דרך זו היא לגרום למאמין להיווכח בטבעו האמיתי, ובכך לשים קץ לתפיסותיו השגויות ולמכאוביו . כל זאת בדיוק כמו החולם המבין באחת שהחוויה היא רק חלום, וחווה תובנה עמוקה המשחררת אותו מהתפיסה השגויה של ממשות החלום ומהחרדה שחש בעטיה . אלא שֶלּוֹנְגְּצֶ'נְפָּה שולל כל פעילות משום אי – יכולתה לחולל את הידיעה המשחררת, בדיוק כפי שאי – אפשר ללחוץ על מתג כלשהו שיעורר וישחרר את החולם מסיוטו . אם כך, נראה שגישה זו עומדת בניגוד מוחלט לגישת הבודהיזם הקלאסי באשר לדרך שבה יש להשיג את הידיעה המשחררת או לגעת בטבעה האמיתי של התודעה . הדרך הבודהיסטית הקלאסית בעלת שמונת האיברים כוללת שורה של דיכוטומיות ששורשיהן נעוצים בקיום המותנה של הסובייקט בעל התודעה האמפירית, תודעה התופסת את המציאות באופן שגוי וחלקי . הדיכטומיות הן אמצעים ומטרה, סיבה ותוצאה, סובייקט ואובייקט, כאן ושם, הווה ועתיד ומוסרי ולא מוסרי . הסובייקט השואף לשחרור על פי דרך זו תופס את השחרור כאובייקט, ופועל בהווה על פי הדרך הבודהיסטית הקלאסית כדי להשיגו בזמן כלשהו בעתיד . מההיבט הפסיכולוגי של הבודהיזם השחרור הוא אותו מרחב מנטלי ריק וצלול המציג את עצמו בעת מגע עם אובייקט, עוד לפני שתהליכי ההמשגה והרגשות הנלווים להם מתעוררים בתגובה לאותו אובייקט . השהייה במרחב כזה היא חוויה משחררת . מההיבט הפילוסופי, באותו מרחב מנטלי ריק וצלול מתחוללת התמזגות בין האובייקט לסובייקט . התמזגות זו מבטלת את הקיום הדואליסטי המותנה ומשחררת את המתרגל ממנו . התמזגות זו היא מעבר

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help