sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 סדקים קיומית . התובנות האלה ילובנו בפרקי הספר הזה . אבהיר את טיבן ואצביע על ההשלכות המחקריות הנובעות מחוסר הבנתן . ואולם, אל לו לקורא לטעות . דבריי אינם מבטאים הכרעת "המרה" או מעבר מצד אחד לצד אחר . אכן, אני מזהה יותר ויותר את הלקונות בעולם שבאתי ממנו ואת העומקים הנמצאים ב"אחר" שהיה לידיד . אבל בד בבד, אני גם מעריך ביתר שאת את המצוי שהוענק לי בכור מחצבתי, ואני עומד על הצרוּת שעלולה להתפתח ומתפתחת בהתבטאויות ובהתרחשויות תרבותיות אצל "הצד השני", שהדעת - למרות פתיחותה והכלתה - אינה יכולה לעכלן ולסובלן . מבוא מחקרי אפשר גם לפתוח את הספר הזה בדרך אחרת : מטרת המחקר הזה היא להתחקות אחר כשל מחקרי שהתגלע לעיניי בשנים האחרונות . נורת אזהרה נדלקה אצלי לנוכח הפער שזיהיתי בין המציאות המורכבת ובין השיח האנליטי, המחקרי והפוליטי ביחס לחוגי הרב קוק . זיהיתי את הפער הזה ביתר שאת בזמן "הפינוי", יגידו אחדים, או "עקירה", יטענו אחרים, של יישובי גוש קטיף בקיץ 2005 . המהלך הפוליטי הזה, כזכור, היה שנוי במחלוקת עמוקה, והוא עורר רגשות עזים אצל כל מי שהיה שותף בו, הן מצד המפונים / עקורים והן מצד המפנים / עוקרים . הפצעים ( התרבותיים, החברתיים, הכלכליים, החינוכיים והקיומיים ) מהמהלך הזה טרם הגלידו . כל מי שעקב אחר האירועים שהתחוללו זוכר את המתח שהיה תלוי באוויר . האי – ודאות אפפה את כולם . הסכנה לאלימות חשופה וחסרת שליטה הייתה ממשית . מטענים עזים של אידיאולוגיה, העמוסה באנרגיות של בני אדם כאובים ומיואשים, היו מצע נוח לשפיכות דמים שהייתה עלולה להתרחש . על נקלה היו הדברים עלולים להסתיים עם עשרות אם לא מאות רבות של נפגעים בנפש . תרחישי צה"ל דיברו על מרחץ דמים, וחדרי הכוננות והטיפול הנמרץ הוכנו לפיגוע המוני . תרחישים והערכות אלה התבססו וגובו בדעות של מומחים מעולם האקדמיה וכתבי עיתונות . אלה שקללו את האידיאולוגיה של המתיישבים, שהוגדרה רדיקלית ומשיחית ; ובהתחשב בבעיות הקיומיות והנפשיות שהמתיישבים נדחקו אליהן בגין עמדתם הפוליטית ומצבם הכלכלי והחברתי, נוצר מצע סביר ביותר לאירוע אלים במיוחד . אבל אלימות זו לא התרחשה . המרקם החברתי והאנושי של החברה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help