sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מיכל פיק חמו המונוליתית , התערערות האמון במדינה ובמוסדותיה לצד התגברות של פחד , איום וחוסר ביטחון מוגברים שחשו אזרחי ישראל . התכנסות רגשית זו התבטאה בסרטים העלילתיים . לכן ההתרכזות בשאלת מצבו של הקולנוע הישראלי , שיקום מעמדו והצלחתו המסחרית הסיטה את תשומת הלב מהרטוריקה החדשה שעולה מהיצירות . הקולנוע הישראלי המתחדש נקט טקטיקות המתכחשות לסימניה המובהקים של התקופה שבה נוצרו הסרטים — המצב הביטחוני – פוליטי והכלכלי המפלג את החברה , התנאים הגיאו – פוליטיים המורכבים , השפעתו של מצב הכיבוש — אך בעיקר זה קולנוע שהתנתק מחוויות טרור ואימה בלתי פוסקות אשר בולטות בהיעדרן מהנרטיב ומהייצוג . הסרטים שסימנו את השבת האמון של הקהל הרחב ושל המוסדות ) מעניקי הפרסים הרשמיים ( ביטאו את השיח ההגמוני החדש כאשר התנתקו מייצוגי המקום הישראלי והתמקמו במרחב אוניברסלי מדומיין . לכן , בניגוד למוסדות התרבותיים – חברתיים , שראו בהם ביטוי אותנטי ועשיר לרבגוניות של החברה הישראלית , אדגים כיצד מבעד לגיוון החזותי והתמטי הסרטים חולקים נרטיב – על דיסוציאטיבי ושימוש שמרני וסטראוטיפי בייצוג הגיבורים , וכמובן — רב בהם המשותף על השונה . הקולנוע הישראלי שמופק לאחר שנת 2000 מבטא שיח פוליטי חדש , המבטא הכחשה וחוסם את עצמו בפני המציאות . מכיוון שהוא אינו מעצב תובנות חדשות בנוגע למצבנו הלאומי , הוא נעדר אופק של שינוי . המסרים הפוליטיים המשתמעים ממנו מבטאים חוסר אונים סימבולי והפניית גב לריבוי תרבותי ולמגוון של אפשרויות קיום . באופן פרדוקסלי , אלו תנאים אנטי – ביקורתיים המרדימים את חושינו , ובאופן הזה סוחפים את הקהל ומעודדים את הצפייה בהם . יחס זה אל המציאות בולם ניצני מחאה , ביקורת או רפלקסיה חברתית מקומית . ואולם התעתוע אינו מוביל להקלה . בשער השני , באמצעות דיון בשישה מבין הסרטים שהופקו בתקופה זו , אשר כל אחד מהם זכה לצפיות מרובות וגרף את פרס אופיר בשנה שבה הופק , יודגם כיצד הסרטים חולקים נרטיב – על משותף המאפיין מצב תרבותי של דיסוציאציה פוסט – טראומטית ומציעים מהלך דומה של התגוננות , התנתקות , היפרדות וקיטוע מהמציאות האקטואלית . הסרטים אינם מבקשים להתגבר על תחושת הייאוש שמאפיינת את התקופה אלא מבטאים שבר ערכי , אידיאולוגי ומוסרי , ולכן תהא זו טעות להבינם כמבטאים אקספרסיה אוניברסלית על מצבו של האדם בחברה הפוסט – מודרנית ) אוטין 2008 ( . הסרטים אינם מספקים מבט מרוחק וביקורתי על התקופה אלא מביטים בה בהזדהות ובקבלה ללא סייג . לדוגמה , בסצנת הסיום של הסרט חתונה מאוחרת ) קוסאשווילי 2001 ( עומד

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help