sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 מולדת פצועה נגזרה גם אסטרטגיית הביקורת שמתחו חוקרים אלו על הסרטים . פועל יוצא של בחירתם הוא ההצבעה על השינוי הפרדיגמטי שחל בקולנוע הישראלי מקולנוע מגויס שבמרכזו הלאום , לקולנוע המתחבט באישי ובפרטי . לעומת פרשנויות אלו , הקריאה הביקורתית המוצעת מתבססת על החלוקה לתקופות ולדגמים שקבעו החוקרים , אך מדגישה את נוכחותה של הטראומה התרבותית בקולנוע הישראלי כבר מראשיתו . לשם כך אתחקה אחר השינויים ההיסטוריים שחלו בהגדרת התסמונת ואחר הזיקה בין שינויים אלו לבין ייצוגי הטראומה בקולנוע הישראלי , שהחלו כייצוגים של התפרצויות ספורדיות של הנוירוזה והפכו ליסוד מרכזי בנרטיב – על משותף . טענה זו מאוששת באמצעות המודל הפוסט – טראומטי והמעבר מחקירתו כפתולוגיה קלינית המתפרצת אצל הפרט לחקירתו כמאפיין של זהות לאומית . במשך שנות קיומו של הקולנוע הישראלי ניהל אתו קהל הצופים יחסי משיכה – דחייה . כשסיפקו הסרטים עלילה רציפה ) סיבתית ( , עיצבו גיבור קל להזדהות והעמידו במרכזם התמודדות עם משבר אגב אימוץ ערכים אידיאולוגיים הגמוניים , סחפו הסרטים את קהל רוכשי הכרטיסים . כאשר אימצו הסרטים טקטיקות קולנועיות חדשניות , ערערו את תמונת העולם הלאומית או הציעו עלילות שחשפו נושאים שהתרבות הישראלית נטתה להכחיש , הדיר הקהל את רגליו מאולמות הקולנוע ונרתעו ממנו המבקרים והמוסדות מעניקי הפרסים . בראשית שנות האלפיים סומנה תופעה חדשה בקולנוע הישראלי . קהל הצופים גדש את האולמות , התחדש האמון בין המוסדות ובין יוצרי הקולנוע הישראלי , והסרטים זכו לשבחי המבקרים ולפרסים בארץ ובעולם . הקולנוע הישראלי מימש את שאיפות ההצלחה של היוצרים , התגבר על ביקורות קודמות בעיתונות מקטרגת , על חלוקת משאבים שצמצמה עשייה קולנועית לטובת התפתחות המדיה האלקטרונית וריבוי ערוצי השידור האלקטרוניים וכן על נבואות שצפו את דעיכתו . לעומת שנים קודמות , שבהן נאמד מספר רוכשי הכרטיסים לסרטי הקולנוע הישראלי הפופולריים ביותר באלפים אחדים , הרי שלאחר שנת 2000 השתנה המצב במובהק . הסרטים שזכו בפרס אופיר לסרט הטוב ביותר זכו גם לצפייה אינטנסיבית ) לפי דיווחי קרן הקולנוע הישראלי , בין 150,000 ל – 450,000 רוכשי כרטיסים בבתי הקולנוע ברחבי הארץ ( ולפרסים ברחבי העולם , והאמון והתמיכה ציבורית מלווים את הקולנוע הישראלי עד היום . פריחתו המחודשת של הקולנוע הישראלי התרחשה בתקופה שסומנה בהתכנסות רגשית לנוכח טרור ואימה מבית ומחוץ , התפוררות הזהות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help