sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 דפנה סרינג על סיפור קצר שקראה פעם בכתביו של ליאונרד כהן ( "או שמא היה זה באחד משיריו ? ", התלבטה לרגע ומיד המשיכה ) , סיפור שבו תיאר כהן את חוויית היציאה מסרט שנגע עמוק בנשמתו . מהורהר נכנס כהן לשירותים שבבית הקולנוע, ובשעה שנטל את ידיו הרים את עיניו למראה שמולו, ולרגע ראה בה את דמות גיבור הסרט במקום את דמותו שלו . חשתי שג'וליה נגעה בעיקר, ומיד ביקשתי ממנה לאתר את המקור הכתוב ולשלוח אותו אליי . למחרת היא הודיעה לי בתדהמה שחיפושיה לאורך ולרוחב ביצירתו של לאונרד כהן עלו בתוהו . היא לא מצאה את הסיפור שסיפרה לי באף אחד מכתביו . גם בסרטיו או בראיונות שהתקיימו עם האמן הכריזמטי לא נמצא זכר לתמונה שעלתה בזיכרונה . עם הזמן התרחב העניין שמצאתי בנושא והוביל גם לכיוונים אחרים, שעדיין לא ראיתי אותם באותה עת . ואולם, המקרה הזה חידד עבורי את אחד מעיקרי המאפיינים של החוויה הכריזמטית . מעבר לכל ההגדרות המקובלות, שייפרסו ויידונו בפרקי הספר, דומני שהכריזמה ניכרת קודם כול ביכולת לעורר, לגרות ולהזין את דמיונו של הנחשף לנוכחותה . החשיפה לנוכחות, או לחוויה כריזמטית, מגרה את הדמיון לפעילות יצירתית ומרגשת במיוחד . אפשר שהדבר נובע ממימוש אחת התשוקות העמוקות ביותר שלנו : התשוקה "לצאת מעצמנו" . ג'וליה לא זכרה את הדבר שלאונרד כהן סיפר או שר, אלא את הדבר שנוצר בדמיונה כשקראה אותו או האזינה לו . ואולם, את הקרדיט לסיפור היפה שיצרה בדמיונה, הסיפור שבו "יצא" כהן מעצמו, העניקה למחולל הדמיון ולא לעצמה . נוכחות הכריזמה עשויה אפוא ליצור פער מעניין בין החָרות בגוף הטקסט - הנקרא, הנצפה או הנשמע - לנחרת בזיכרון . פער כזה בולט במיוחד בקולנוע : לא פעם אנחנו זוכרים רגעים, לעתים אפילו סצנות שלמות, מסרט מסוים שראינו בעבר . ואולם, כשנצפה בו שוב לאחר זמן, אפשר שנופתע לגלות שיד זדונית ערכה אותו מחדש והעלימה, רחמנא ליצלן, דווקא את מה שנצרנו באהבה רבה בזיכרוננו .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help