sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 הקדמה אלא שבעיית הגדרת החיים כלל אינה פשוטה . על פי רוב — המדע החוקר את תופעת החיים — הביולוגיה, התמודדה איתה על ידי כך שחקרה את המינים החיים על פני כדור הארץ, וניסתה למצוא מאפיינים המופיעים בכל צורות החיים הידועות לנו . אלא שתכונות שהיו אמורות להגדיר חיים כגון חילוף חומרים או סוג של תורשה נמצאו גם בדברים דוממים כמו גבישים, ומנגד — יצורים בעלי תורשה, כגון וירוסים, כלל אינם מקיימים חילוף חומרים . את הפרק הראשון של הספר נפתח בסקירת הניסיונות שנעשו למצוא הגדרה לחיים על הארץ ואת הבעיות שעוררו . לאחר מכן ננסה לגשת לשאלה מכיוון אחר מהמקובל, ולמצוא הגדרה לחיים מנקודת מוצא של עקרונות כלליים, ללא התייחסות מיוחדת לחיים על כדור הארץ דווקא . ההגדרה אליה נגיע תופסת את החיים כמידע ה"שואף" להתמיד בזמן ללא סיום מוגדר, להביס את הזמן ואת ההתכלות . זוהי צורה המתממשת שוב ושוב בחומרים מתחלפים המרכיבים את הגוף החי . בקיצור — זהו מידע המסוגל לשכפל את עצמו בעצמו, ולהתרבות בעולם החומר . כאשר עיקרון כללי זה פוגש את חוקי הטבע — מרגע זה משתלשלת והולכת שרשרת של היסקים, שבמהלכה הולכים ונבנים רוב מאפייניהם של היצורים החיים, הפעם כתולדה הכרחית של הגדרת החיים . משמעות הדבר היא שמאפיינים הנגזרים לוגית באופן זה חייבים יהיו להתקיים בכל סוגי החיים, בכל מקום ובכל זמן, לא רק בתקופתנו אנו וכאן על פני כדור הארץ . גישה זו שונה עקרונית מהגישה הביולוגית הרגילה — בכך שאין היא יוצאת מהמצוי אל הכללי אלא להפך — מההכרחי והלוגי אל החיים כפי שהם מופיעים בפנינו . גישה זו אני מכנה ביו-לוגיקה . יש לה הדים בענף מחקר חדש הנקרא "חיים מלאכותיים" ( — . A . L Artificial Life ) . שדה חקירה זה בודק מערכות המדמות היבטים שונים של חיים, של מאפייניהם ושל התפתחותם באמצעות הדמיות מחשב, רובוטיקה וכן תהליכים ביוכימיים מלאכותיים שונים . חוקרים בתחום זה מנסים לתאר, ואף לממש, אפשרויות שונות של חיים — ה"חיים כפי שהם יכולים להיות" ( life as it could be ) , בשונה מהביולוגים, העוסקים בעיקר ב"חיים כפי שאנו מכירים אותם" ( life as we know it ) . לאורך הספר נראה שאכן קיימות תכונות

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help