sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 אנרי ברגסון ובעיית חופש הרצון כל ליברטריאן, או כל הגורס שחופש ודטרמיניזם אינם מתיישבים ושהחופש הוא ממשי, מחויב להסביר מה כוונתו באינדטרמיניזם, 3 ואת היחס בין זה ובין סיבתיות - יהיה אשר יהיה טבעה . גם אם רבים חילוקי הדעות בנוגע למושג האינדטרמיניזם ומשמעותו, אזי על תנאי נוסף לחופש, או פעולה חופשית, נדמה שמסכימים רוב הליברטריאנים, ולמעשה רוב האינקומפטיביליסטים ( incompatibilists ) . זהו התנאי של אפשרויות אלטרנטיביות, המניח שעבור כל פעולה חופשית הכרחי שבאותן נסיבות בדיוק, אפשרית יותר מפעולה אחת . אולם נדרשת כאן זהירות סמנטית שהרי, למעשה, אין זו הגדרה מספיקה של התנאי : בניסוח כזה אפשר לטעון שהתנאים של אינדטרמיניזם ואפשרויות אלטרנטיביות הם זהים, שכן מאינדטרמיניזם נגזר שההתרחשויות העתידיות אינן הכרחיות - אפשר שיקרו ואפשר שלא יקרו - וכבר נתונות לנו אפשרויות חלופיות . מה שבדרך כלל מניחים אפוא כאשר מדברים על "אפשרויות אלטרנטיביות" זה שהאדם בוחר, או יכול לבחור, באופן כלשהו, מבין כמה אפשרויות הנתונות לפניו בו – זמנית, ומכיוון שכך, שהאפשרויות הללו ממשיות, כלומר קיימות במלואן לפני רגע הבחירה וניצבות, באופן כלשהו, בפני הבוחר . הנחות אלו מובעות לעתים בלשון ברורה ( למשל, 1 : 2002 Unger ) , אך לעתים מובלעות, או אולי אינן מוזכרות בהיותן נדמות מוּבָנות מאליהן . האומנם כך ? דווקא ברירות – לכאורה זאת עלולה להטעות, והיא תיבחן במשנה זהירות בהמשך הדברים . למעשה, מבחינת הבעייתיות, תנאי ה ( בחירה בין ) אפשרויות אלטרנטיביות הוא צדו השני הסטנדרטי של האינדטרמיניזם במטבע החופש . השאלה היא כיצד ומדוע בוחר האדם ב – x ולא 3 . ההבחנה בין ליברטריאן ובין מי שאינו דטרמיניסט ועדיין מחזיק בדעה שהחופש ממשי תתברר בהמשך . היא קריטית לתזה שתיבנה כאן, שכן העמדה הברגסונית תוצג כשנייה, אך לא כראשונה .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help