sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 אנרי ברגסון ובעיית חופש הרצון היעדר חופש אינה נפתרת כאן, ולו מכיוון שכאשר אנו מדברים או חושבים על חופש, איננו עושים זאת, לפחות לא תמיד, במונחים קומפטיביליסטיים . במילים אחרות, חופש, לפחות בכמה מן המובנים החשובים שאנו קושרים עמו ומשייכים אליו, כגון אוטונומיה, יצירתיות, מקוריות, כבוד ואחריות, אינו מתיישב עם דטרמיניזם "רך" ( soft determinism ) יותר מאשר עם דטרמיניזם 1 "קשה", שהרי הדטרמיניזם כאן הוא בדיוק אותו דטרמיניזם . ואם הדטרמיניזם אמיתי, כלומר אם כל התרחשות במציאות היא הכרחית, הרי פעולותינו אינן תלויות בנו ( 56 : 1983 Van Inwagen ) ואין אנו היוצרים המקוריים של עתידנו ( 315 : 1981 Nozick ) . מכל מקום, וחשוב לציין זאת כבר כעת, הקומפטיביליזם כן תופס משמעויות מסוימות של מושג החופש, ולדעתי אף יותר מזה : ההנחה שלפיה המעשה הוא חופשי כאשר הוא נובע מהאדם עצמו, הכרח שתימצא בבסיס כל תיאוריית חופש . השאלות המעניינות כאן הן לְמה מתכוונים כאשר אומרים "נובע מהאדם עצמו", ולמה מתכוונים במושג "אדם" ( person ) , ובשאלות אלו אעמיק בהמשך הדברים . הבעיות של הליברטריאנים ( libertarians ) הפוכות מאלו של הדטרמיניסטים הקשים . אמנם לכאורה הם מספקים הן את הדרישות לכבוד והערכה עצמית והן תשובה ניצחת לבעיית האחריות המוסרית . אולם בבואם לתת דין וחשבון פוזיטיבי של חופש הרצון, או המעשה החופשי, הם נקלעים לקשיים, ואף לסתירות, שכללותם ידועה בשם בעיית המוּבָנות ( intelligibility problem ) . זו מוצגת בדרך כלל כדילמה הבלתי פתורה בין שתי אפשרויות : אם הדטרמיניזם אמיתי, הרי קיומו של חופש ממשי הוא שקרי, ולהפך, אם קיים חופש ממשי, הרי הדטרמיניזם שקרי 1 . ויליאם ג'יימס ( 1956 , James ) הוא זה שטבע את המונח soft determinism לתיאור הקומפטיביליזם, והוסיף לו את הדימוי הלא מחמיא "בִיצה של התחמקות" .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help