sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 רז שפייזר מעידות לא רק על התעוררות אלא על צמיחה וחידוש ממשיים . מצד שני, ולכאורה באופן פרדוקסלי, באותה מסורת פילוסופית, כלומר באותו שדה שיח, מתרבים הקולות הטוענים לאי – הפתירות העקרונית של הבעיה . אפּוריה זו עשויה להיתפש רק כצעיף – מאיה המכסה את עיננו מפני האמת המכאיבה והמזיקה ( Smilansky 2000 ) , אולם יש הטוענים שהיא ממשית ונובעת למשל ממגבלות ההכרה האנושית ( 194 : Van Inwagen 2002 a ) , או מטבעה הרב – ענפי, המסועף ביסודו ובגישותיו, של הדיסציפלינה הפילוסופית ( Double part 1 : 1996 ) . על כל פנים, הפרדוקסליות נוטה להתפוגג, או לפחות להפוך מובנת יותר, אם זוכרים שגם היום מרבית הוויכוחים בנושא אינם מוכרעים, ושמפרספקטיבה היסטורית בעיית חופש הרצון היא בחזקת בלתי פתירה מזה יותר מאלפיים שנה . הבעיות העיקריות ידועות היטב . הדטרמיניזם הקשה ( hard determinism ) , כך אומרים, סותר את האינטואיציות הבסיסיות שלנו בנוגע לחופש, כבוד, ובעיקר מוסר . קבלתו המלאה תעמוד בניגוד לאמונותינו ולתפיסותינו . היא תפגע בהערכתנו את עצמנו ובהערכתנו את אחרים, בתחושות ההישגיות והכבוד העצמי שלנו ( 6 . Kane 1998 : ch ) . יתרה מזאת, היא עשויה לערער את יסודות המערכת החברתית שבה אנו חיים, הבנויים מפרקטיקות וממושגים של אחריות מוסרית, גינוי, שבח, ענישה וגמול ( : 2000 Smilansky ch . 5 ) . אם הכול קבוע מראש, אם הכול מתרחש בהכרח, איזו משמעות יש להצלחותינו או לכישלונותינו ? ומדוע שאדם, כל אדם, ייחשב אחראי למעשיו, על כל המשתמע מכך ? הקומפטיביליזם ( compatibilism ) , אותו "סוס מלחמה עייף" ( 475 : 2002 Honderich ) , אינו מספק, בסופו של דבר - ולמרות התפתחויות מעניינות ויצירתיות - את הסחורה המבוקשת . מבלי להיכנס לעת עתה לעומקה של העמדה, נאמר שאין זה משנה כמה נסיגות מבצעים לאחור - אם בדמות הייררכיות נוספות ואם במובנים היפותטיים של "יכול" ו"רוצה" - השאלה של חופש או

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help