sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שתיקות 12 יכולת לומר דבר מה, ועד השתיקה כאמצעי הבעה בספרות הניצולים ) ראו למשל מכאן כרך ה' המוקדש לכתיבתו של אהרן אפלפלד, 1995 Neher 1970 : 210 - 226 ; Silberman הדן בשתיקות בכתיבתו של אלי ויזל, 109 - 107 : 2001 Wajnryb , ועוד ( כמו גם בשיח הניצולים ) ראו אזכורים אצל גרזי בפרק "השתיקה כביטוי של קשיים בהתמודדות עם חסרים", באסופה שלנו ( . שתיקות אלה רבות ורועמות . הדוגמה שבחרתי להביא כאן מיוחדת מצד צורתה ומצד תוכנה . היא מיוחדת הן בשל דוברה והן משום טיב השתיקה שבה . גם כאן כבראשונים, יש שילוב ייחודי בין שתיקות . הדברים הם דברי האפיפיור 5 יוחנן פאולוס השני, בביקורו ב"יד ושם" שבירושלים במרץ 2003 . In this place of memories, the mind and heart and soul feel an extreme need for silence . Silence in which to remember . Silence in which to try to make some sense of memories which come flooding back . Silence because there are no words strong enough to deplore the terrible tragedy of the Shoah . לאחר ציטוט מובאה מתהילים ) לא, 13 - 15 ( פותח האפיפיור את נאומו . פתיחה זו כולה דברים על הצורך בשתיקה : השתיקה כדרך לזכור ; השתיקה כמקום ליצירת מובן, ולבסוף מוסיף האפיפיור "שתיקה כי אין מילים חזקות דיין לגנות את הטרגדיה של השואה" . אין הוא אומר "אין לי מה לומר" ) טענה רפרנציאלית על אודות העולם ( . נהפוך הוא : יש לו רצון לגנות, יש לו מה לומר . והנה הדרך הרגילה לגנות היא דווקא על ידי מילים בלשון, שהרי גינוי היא פעולת דיבור מובהקת ) ראו אוסטין 1962 ( . האפיפיור אינו מכוון את מילותיו לשואה וגם לא לגינוי, אלא לקוד הלשוני שאין הוא חזק מספיק, אין הוא מתאים . האם האפיפיור מגנה ? הגינוי כפעולת דיבור נעשה בשתיקה . המבע "אין מילים בפי" הוא, אם כך, סמן שיח במישור המטא – לשוני . סמן המדבר על הקוד, ארגון הקוד, כמו ואמר : עכשיו תבוא שתיקה לא משום שאין לי מה לומר אלא משום אזלת ידו של הקוד לבטא . ואולם פשעי השואה נוראיים כל כך, שאפילו גינוי, שהוא, כאמור, פעולה שדרכה שהיא מכוונת כלפי פשעים ודרכה 6 להיעשות בדיבור אינה יכולה להיעשות בהצלחה כלפיהם . שאלתנו כאן, "השתיקה — רק סייג לחכמה ? " היא שאלה על מהות השתיקה ותפקידיה . וזו מעלה מֶטָּא – שאלה : האם ניתן לעמוד על מהות השתיקה ותפקידיה מתוך עצמה או שמא מיד נכרכת ועולה השאלה על היחס שבין השתיקה לדיבור — בין השתיקה לשפה . דרכו של האדם, כמו גם ההוויה האנושית, שהם מכלול . לעולם אין הם משתנים בדידים הניתנים לזיהוי ולהגדרה אנליטית . השתיקה כדרך הבעה ) וכמובן לא כהעדר דיבור בעלמא ( כחלק מהוויה כלל אנושית זו, קשה היא מאוד להגדרה . ואולם, בתוך ההוויה הבין – אישית והתרבותית, כל מאזין וכל קורא מיומנים בעצם זיהוי השתיקה בשיח ובייחוס משמעות לשתיקה המסוימת . דומה שדברי השופט סטיוארט פוטר כפי שכיוונם דווקא כלפי הפורנוגרפיה ) 1946 184, . Jacobellis v . Ohio, 378 U . S ( כוונו היטב גם כלפי זיהוי שתיקה והגדרתה :

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help