sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

מבוא 11 1 . מישור הסגנון המשנאי : לשם משיכת תשומת לב וכאמצעי סגנוני בסיום המשנה ) "עץ השדה" משל צ"י גוטליב, ובאופן דומה גם אהרן מירסקי ( . כלומר, לפי גישה זו אין כאן ההבדל מהותי אלא שהבעייתיות נובעת מצרכים טכניים שברובד הטקסטואלי . 2 . מישור "העולם" מועלה בידי אלה הסבורים שבשונה מהייחס שבין תורה, עושר ופרישות לסייגיהם : את המסורת, המעשרות והנדרים ) בהתאמה ( , לא ניתן להתחיל בחוכמה, שהרי עד שיש לו חוכמה אינו יודע מעלת השתיקה ) ספר להורות נתן — פרקי אבות ( . 3 . וכן, באותו מישור מפירוש החיד"א : שבניגוד לראשונים שתיקה היא 'שב ואל תעשה' . 4 . מישור האמצעי . יש הסבורים ) למשל "שפת אמת", ברסלב ( כי דווקא הראשונים ) מסורת, מעשרות ונדרים ( הם מעלה יחידה ואין הם משמשים אלא למה שהם סייג בו . לא כך השתיקה שיש לה שימושים נוספים . כך למשל, "כל ימי גדלתי בין חכמים ולא מצאתי לגוף טוב אלא שתיקה ולא המדרש עקר אלא המעשה וכל המרבה דברים מביא חטא" ) אבות א, יז ( . לעומתם יש הסבורים ) למשל "מדרש שמואל" ( כי רק השתיקה היא סייג בעוד אשר לאחרים יש אמצעים נוספים להשגתם . לעומת אלה, יש המסכימים כי השתיקה היא אכן אמצעי, אלא שאין היא לדעתם אמצעי לחוכמה אלא אמצעי להשגת מעלות אחרות . כך מזכירים רבים את השתיקה כאמצעי להאזנה ) פירוש ר' יוסף נחמיאש : "הקב"ה ברא לך שתי אזנים ופה אחד, כדי שתשמע פי שנים ממה שתדבר" ( . השתיקה כאמצעי לכיבוש היצר וכדומה . השתיקה כאמצעי הסתרה — הסתרת הטיפשות ) מתוך כך טוען מרדכי וייס כי אין השתיקה 4 שימושה זה של השתיקה הוא בגדר אמצעי כלל שהרי "גם אויל מחריש חכם ייחשב" ( . שימוש השתיקה בפי החכם . כאן השתיקה מוצגת כאמצעי שלילי ) וראו כלפי הנצרות הסעיף הרביעי "על השתיקה הטובה והשתיקה הרעה בראשית הסכולסטיקה" במאמרו של ציגלר באסופה שלנו ( . עתה, כעבור אלפיים שנה, שואלים אנו כאן שוב : השתיקה — רק סייג לחכמה ? כפי שעולה מאירועי השתיקה שבמקרא ) על הדוגמאות שלעיל ניתן להוסיף, כמובן את "וידם אהרן" . ראו קורזון, באסופה שלנו ( שתיקתם של יונה ושל איוב ושתיקות רבות אחרות ) ראו 1970 Neher ( אינה בגדר סייג, וודאי לא אמצעי שלילי היא, אלא להפך, היא דרך משמעותית, ולעתים גם דרך אפשרית יחידה להבעה ולתקשורת . מקבץ השתיקה הרביעי והאחרון שנזכיר כאן חובק אירוע טראומטי מכונן בהוויה האנושית של המאה ה – ,20 היא שואת מלחמת העולם השנייה . אירועי המלחמה מהווים נדבך משמעותי בחייה של מדינת ישראל, כמו גם בחייהם האישיים של ניצולי השואה וגיבוריה בארץ ובעולם . רבות נכתב על השתיקה בהקשר זה . למן שתיקת אומות העולם בגדר הימנעות מאמירה ) ראו הערה 3 לעיל ( , דרך שתיקת הקורבנות המבטאת אי –

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help