sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שתיקות 10 נעוץ בהבדלי נעימת הדיבור . הסבר בראשית רבא ) פרשה נו ( : "אבי כדי שיתמלא עליו רחמים" הוא שתיקת הרגש — התחינה, כאילו במילה "אבי ש " אמר בשתיקה עולם ומלואו : על מחויבותו המוסרית של אב לחיי בנו, על רגשות הפחד שאוחזים בו, על התקווה כי אביו ישעה לתחנוניו . ואמר זאת בשתיקה שהרי מי שהוא אב ) ובנו פונה אליו בכינוי "אבי" ( הוא בגדר סובייקט שאמור לדעת . ואולי, כפירוש פרשנים אחרים, שתק יצחק כאן — על אימו — אשת אברהם המחכה בבית כשהיא בוטחת באברהם אישה שידאג לנער . ואולם אם נעימת הדיבור בגדר פנייה היא ולפיכך מענה האב "ו�יּ�אמֶר הִנֶּנִּי בְנִי" ) בלשון ימינו "שמעתי" ( אינו אלא בדל דיבור "אבי ש ", "הנני בני ש " . זהו דיבור לאקוני של ניתוק ) אולי עד כדי דיסוציאציה ( , חוסר טעם, ייאוש . הפשט מורה כי עיקרם נטוע בשתיקת התום של יצחק הנער ובשתיקת הצער והאמונה של אברהם האב . והנה, יוצא הנער מתמימותו ומקשה "ו�אַיּ�ה הַשּׂ�ה לְעֹלָה ? " ) ראו רש"י : "ואע"פ שהבין יצחק שהוא הולך להשחט וילכו שניהם יחדו בלב שוה" ( . מענהו של אברהם "אֱהִים י��אֶה לּוֹ הַשּׂ�ה לְעֹלָה" אינו שתיקה בגדר דממת אלם, פסק זמן לעיבוד או העדר תגובה, גם אין זו שאלה רטורית שהתשובה לה מובנת מאליה . זוהי שתיקה תוכנית, שתיקה של דמות היודעת לדבר ולהתווכח ) ראו הוויכוח עם האל על מעשה סדום — בראשית יח, 23 - 25 ( הבוחרת כאן להביע את ייחוד המעמד ואת עוצמתה המוחלטת של אמונתו באל על ידי שתיקה בגדר הלא נאמר ) ראו ליבוביץ 2000 : 77 - 85 ; 1970 Neher ( . כאן אין השתיקה מהווה בחירה בין אמצעים לשוניים – רטוריים מתחרים ) דיבור או שתיקה ( אלא היא הבחירה האפשרית היחידה לביטוי איקוני של ייחוד המעמד . בין שתיקות אלה הלקוחות מסיפורי המקרא לבין ימינו עומדת תקופת אובדן האוטונומיה השלטונית ועמה מה שמכונה "גלות ישראל" . בחירה — כל בחירה, ובכלל זה בחירה בין דיבור לשתיקה באה מתוך כוח ועוצמה ) ראו מאמרי רותם קובנר, גבריאל צורן ורוית ראופמן באסופה שלנו ( . בהעדר חופש — ציבורי ואישי — אין בחירה אלא 3 תקופה זו, שמימי בית שני ועד חידוש היישוב העברי יש השתקה וגזירת שתיקה . בארץ, אין בה אפוא אירועי שתיקה . בניגוד למקרא שבו השתיקה היא מהות ) יסוד תמטי ( ולא מושא או יסוד מבני ) ראו 17 : 1970 Neher ( , מתאפיינת התקופה שלאחר המקרא לא בהוויה עצמה ) אירועי שתיקה ומשמעם ( אלא דווקא בדיבור על אודותם . על פניו נראה כי מול "לשון חכמים" מצוי הכיאזמוס "אויל מחריש" ) משלי יז, 28 ( , ואכן רבות האֲמָרוֹת למן תקופה זו המעמידות את השתיקה כסייג לחוכמה, כנאמר במסכת אבות : "מסורת, סיג לתורה . מעשרות, סיג לעֹשר . נדרים, סיג לפרישות . סיג לחכמה, שתיקה" . ענייננו כאן במקומם של השתיקה והשתקן . האם באה כאן השתיקה בזכות עצמה או שכל ערכה תלוי בהיותה כלי בשירות החכם והדיבור . תלי תילים של פרשנות קמו על הסיפא של אמירה זו של מסכת אבות : "מקשים דלמה לא אמר שתיקה סייג לחכמה, כדרך שאמר בכל הנך דלעיל" . נשתמש בטיעוני הפרשנים כדי לפתור את תעלומתנו . הפרשנים, כאמור, �בִּים : חלק חוזרים זה על דברי זה וחלק מחדשים . ניתן למיין את רוח הדברים לפי ארבעה נימוקים :

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help