sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 פירוש למגילת רות ללמדך כמה שכר טוב לגומלי חסדים", כלומר מגילה זו מלמדת אותנו תובנה אידאית : "כמה טוב לגומלי חסדים" . סיפור המגילה משבח את מעשי החסד ומטיף לקוראיו לנהוג בחסד, ולתפיסה זו יש אחיזה במציאות הסיפורית של מגילת רות . לבד מתיאורי מעשי החסד הנעשים על ידי גיבורי המגילה, הביטוי "חסד" מופיע במגילה במפורש שלוש פעמים : 1 . "יעש ה' עמכם חסד כאשר עשיתם עם המתים ועמדי" ( א ח ) , אומרת נעמי לכלותיה המלוות אותה לארץ יהודה לאחר מות בעליהן . 2 . "ברוך הוא לה' אשר לא עזב חסדו את החיים ואת המתים" ( ב כ ) , אומרת נעמי לרות כשנודע לה שבעז הפלה את רות לטובה . 3 . "ברוכה את לה' בתי . היטבת חסדך האחרון מן הראשון לבלתי לכת אחרי הבחורים אם דל ואם עשיר" ( ג י ) , אומר בעז לרות שהציעה לו נישואין . דברי רבי זעירא משקפים אפוא את המציאות המסופרת במגילת רות, ובכך הם מטיפים לנו הקוראים לנהוג בחסד במעשי היומיום שלנו . לעומת תפיסת העולם האידאית הבאה לידי ביטוי במדרש, יש הטוענים שמטרת המגילה היא להעיר ולהאיר בעיה היסטורית- מדינית . השאלה העומדת לדיון היא : מי הוא דוד המלך ? מה מוצאו ? והאם בכלל הוא רשאי להיות מלך על ישראל ? שאלה זו מתעוררת בעיקר עקב הנאמר בסוף סיפור המגילה : "ותקח נעמי את הילד ותשתהו בחיקה ותהי לו לאמנת . ותקראנה לו השכנות שם לאמר : ילד בן לנעמי ותקראנה שמו עובד הוא אבי ישי אבי דוד" ( ד טז - יז ) , כלומר הכתוב אומר באופן בולט ובוטה : דוד מלך ישראל הוא צאצא של המואבים, שהרי אימו היא מואבייה . כיצד עובדה זו מסתדרת עם הכתוב בספר דברים ( כג ד ) : "לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה' גם דור עשירי לא יבא להם עד עולם" ? וכמובן - למי היה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help