sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 יורם בילו אחת לרעותה, ואילו אני להפך, מתקשה לשאת את משא הסבל של המטופלים, הולך ומאבד כוחות עם כל פגישה טיפולית נוספת . אבל הפסיכולוגיה לא הרפתה ממני, ולא רק משום שלעבודות רבות שלי הגעתי מתוך עולם בריאות הנפש — מעבודת הדוקטור שלי על העיצוב התרבותי של מצבי המצוקה ודרכי הטיפול המסורתיות של יוצאי מרוקו, דרך התוויית קווי מִתאר לטיפול רגיש תרבותית בקהילה החרדית ( ראו למשל בילו וויצטום 4991א, 4991ב ) , ועד לעבודה על השימושים המשתנים במושג הטראומה בארץ ( 2011 Friedman - Peleg and Bilu ) . הפסיכואנליזה, שממנה נמלטתי ושבתוקפה פקפקתי, שבה והגיחה לפתותני בכמה מהצמתים המחקריים שאליהם הגעתי . המערכת המושגית שהתקשיתי לתרגם למציאות קלינית בחדר הטיפולים שבה והציעה את עצמה — ממוקמת בהקשר חברתי – תרבותי והיסטורי עשיר — בשיטוטיי במרחב התרבות היהודי : בחלומות ודיבוקים, בטקסי חניכה ופולחני קדושים, בדמונולוגיה ומשיחיות . אתחיל במה שבמיתוס האישי שלי הפך לאירוע המכונן של המעבר מפסיכולוגיה קלינית לאנתרופולוגיה . זה קרה בתחילת שנות השבעים של המאה הקודמת, כאשר עבדתי בתחנה לבריאות הנפש בירושלים והגעתי בעקבות אחד ממטופליי לִמפרש חלומות ברוח הקבלה, שאול בן המקובל הנודע רבי יהודה פתיה מבגדאד . פירושי החלומות שלו — פתרון חלומות, בלשונו — הותירו אותי פעור – פה . ככלל, הם התבססו על הפיכת התוכן הגלוי, שהיה רווי בתכנים דתיים, לתוכן סמוי ( לא מודע, אם תרצו ) , שבו רחשו יצרים, מאוויים ומעשים מיניים . "מדוע באת אל אשתך שלא בעונתה ( כשלא הייתה מותרת לך ) ? " נזף שאול בחולם, שסיפר לו כיצד ראה בחלומו את אבי המפרש, המקובל רבי יהודה המנוח, בכניסה לבית הכנסת, בשבת, אחרי שאיחר לתפילת שחרית . הוא רצה לגשת אליו ולקבל את ברכתו, אולם הפגישה בחלום עם הרב הנערץ לא יצאה אל הפועל משגילה החולם להוותו כי בכיסו מטבעות כסף . הוא

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help