sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

סופרות כותבות לילדים 9 "פראיות ילדית", מייצרת היקסמות מ"פראיות" ובסופו של דבר מציעה תִרבות בחסדי המבוגר / ת הלבנ / ה ) 2000 McGillis ( . בפרספקטיבה היסטורית מאתרת וואלאס ) 1994 Wallace ( השקה בין מושג הילדות המודרנית לבין מושג הפרימיטיביות . תפיסת הילד כסובייקט בעל פוטנציאל, שנזקק להגנה ולחינוך לצורך שגשוג והתבגרות הופיעה בתרבות המערבית במאה ה – 17 וקדמה להשתרשות מושגי ה"פרימיטיבי" וה"קולוניה" בסוף המאה ה – 18 . על רקע בניית האימפריה הבריטית וסימון ה"פרימיטיבי" כטעון תִרבות וה"קולוניה" כטריטוריה שנזקקת לפיתוח, קיבלו דימויי הילד והפרימיטיבי ייצוג משותף : כסובייקט אותנטי, טבעי, היולי, ספונטני, פראי, תלותי ולא אמין ביחס לבוגר והמבוית ; יצור טעון טיפוח ותִרבות, נוח להשפעה, בהיותו גרסה נחותה של המבוגר הלבן המערבי . גיבוש מודרני זה של מושגי הפרימיטיביוּת והילדות מעיד, לפי וואלאס, על שגשוג הדדי בין אימפריאליזם לבין ספרות ילדים . בשנים 1860 - ,1930 שבהן התחדדה ההנגדה התרבותית ) בין ילד למבוגר, פרימיטיבי לנאור ( , הכתיבה לילדים הושפעה מהקולוניאליזם והשפיעה עליו . תקופה זו נקראת בדיעבד "תור הזהב" בספרות הילדים האנגלית . סיפור הילדים נוצר כאימון מוסרי ואינטלקטואלי שנועד להעלות את הילד ב"סרגל האנושיות" — מברבריות למצב של בגרות, על ידי הקניית ערכים מערביים של שליטה בגוף וברוח, וכן נימוסים והליכות . ועם זאת, באמצעות ייצור דימויים של ילדות ופרימיטיביות טעונות תִרבות הוא משמש כפרקטיקה לקידום ולהצדקת קולוניאליזם . הקישור התיאורטי בין קולוניאליזם לבין ספרות ילדים מסייע להבחין בפרקטיקות חברתיות כוחניות המופיעות בטקסטים לילדים . נודלמן ) Nodelman 1992 ( מוסיף ומצביע על קשר בין מנטליות קולוניאליסטית לבין המבנה של סיפור הילדים . כאשר דימויי ילדות מיוצרים מעמדה אוריינטליסטית הם מציבים את ה"אוקסידנט" ביחס ל"אוריינט" כ"אחר" : כפי שהאוקסידנט מאשר את זהותו ומכונן אותה באמצעות האוריינט, כך בסיפור הילדים דימוי הילד נכתב כאמצעי שמאשר את עליונות המבוגר . השימוש בדמות הילד כמי שאינו מסוגל לראות ולדבר בעצמו אלא דרך המבוגר הנמצא מחוצה לו ומדבר בשמו מכתיב מבנה קולוניאליסטי בספרות ילדים . אך לא רק הכתיבה בשמו, אלא עצם הפנייה אליו מושתתת על הנחת שונותו ואחרותו ביחס למבוגר ) בדומה לתפיסה הפטריארכלית הרואה בנשיות סמל של חולשה, צייתנות והיזדקקות להדרכה, לעומת דימויי גבריות עוצמתית ( . נודלמן מראה כיצד תפיסה תרבותית בינארית מולידה מבנה ספרותי בינארי . הילד, בדומה לפרימיטיבי, נתפס באופן אמביוולנטי — מצד אחד כפרא שזקוק לתִרבות, ומצד אחר כסובייקט אותנטי, קרוב לטבע . המבנה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help