sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 יעל דורון של גוטמן בין כל מאיירי יצירותיו של ביאליק, וממקם את העבודה המשותפת של השניים ב"שטח הפקר" שבין תרבות השפה העברית של העבר לבין עולם ההקשרים התרבותיים של שנות ה- 20 בארץ ישראל . לטענת צלמונה, גוטמן, שגדל ברוסיה, למד אומנות באירופה וגיבש את תפיסתו האומנותית בארץ, היה האיש המתאים לנהל דו-שיח עם ביאליק, שהיה שייך לדור הוריו והיה קשור יותר לאומני בצלאל השמרנים . בסדרת רישומי הדיו של גוטמן משנות העשרים המאיירים את אגדותיו של ביאליק רואה צלמונה ביטוי למאמציו של האומן ליצור תחביר ארצישראלי מקורי . צלמונה מעניק פרשנות פסיכואנליטית לרישומיו של גוטמן לדברי האגדה וטוען שהניגודים העזים ביצירות האלה מצביעים על מתחים, על סתירות ועל גישות דו-ערכיות שקשורים לתחושת חוסר אונים מול 6 דמויות אב ועל תסביך סירוס אדיפלי . גדעון עפרת דן בביאליק ובגוטמן בעניין "מרד" הציירים המודרניסטיים בבצלאל הישן, אשר אף הם הושפעו לדבריו משירתו של ביאליק . את המרד של הציירים המודרניסטיים בבצלאל הישן ( גוטמן וקבוצת הציירים הארצישראליים ) הוא קושר למרידת המשוררים והסופרים המודרניים, אברהם שלונסקי ואביגדור המאירי בביאליק ובבני דורו . עפרת טוען שעל אף המרידה המודרניסטית של האמנים הארצישראליים באומני בצלאל הישן בשנות ה- ,20 נמשכה הזיקה היהודית לספר ולסופרים, והיא הוסיפה למצוא את ביטויה בקשר העמוק של ציירים לסופרים 7 ובדימויים המופיעים שוב ושוב של סופרים ושל משוררים . צלמונה רואה גם את הדמיון בין שתי הקבוצות : המזרח נתפס על ידי אנשי בצלאל הישן אך גם על ידי האומנים המודרניסטיים כמחוז 6 . יגאל צלמונה, "רישומי נחום גוטמן לדברי האגדה של ביאליק", בתוך : נחום גוטמן במוזיאון תל אביב , תל אביב, ,1984 עמ' 58 - 66 . 7 . גדעון עפרת, "המילה והדימוי החזותי", בתוך : בהקשר מקומי , הקיבוץ המאוחד, תל אביב, עמ' 396 - 397 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help