sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ירון עובדיה 12 8 רבים . את המשכה של דתם של הנבטים הערבים ניתן לראות אצל ערביי חצי האי ערב בתקופת הג'אהליה, וכמובן לאחר מכן באסלאם . האל הראשי היה דושרא, ולצידו היו אלילים נוספים, בין השאר אלילות ששמותיהן אללאת, אלמנאת ואלעזא . 9 אלילות אלו היו מוכרות גם בחצי האי ערב כבנותיו של אללה והוקמו להן מקדשים ברחבי 10 כנגד אלילוּת זו יוצא הנביא מחמד באומרו : "תנו דעתכם החג'אז . על אללאת ואלעזא ומנאת, השלישית הנוספת . האם לכם הזכר ולו הנקבה ? חלוקה שכזו אינה הוגנת . אין הן אלא שמות אשר בהם 11 קראתם אתם ואבותיכם" . בשנת 106 לספירה סופחו הנבטים הערבים לאימפריה הרומית והקשרים בין החברה הערבית ‑‑ בדווית לבין האימפריה הרומית המשיכו לתוך התקופה הביזנטית . אז החלה בין השאר תנועת הנזירות . בניגוד לרומאים, הנזירים הגיעו לעומק המדבר ונוצרה אינטראקציה בינם לבין הערבים . במקורות הרומים והביזנטים הערבים נקראים סרצנים או סרקנים . במאה ה ‑‑ 4 שלטה על הסרקנים מלכה בשם מאוויה, וקרב קשה ניטש בינה לבין הביזנטים . אחד המקורות מתאר את הקרב, אך החשיבות במקור זה הוא תיאור הסרקנים : 8 . יזהר הירשפלד, הכמיהה אל המדבר, בקעת ים המלח בתקופת הבית השני , ידיעות אחרונות וספרי חמד, תל אביב, ,2004 עמ' 68 . ראו שם בעמ' 141 מפה של הממלכה הנבטית . 9 . יוסף פטריך, "איסור פסל ותמונה בקרב הנבטים - הסגידה לאלילי ‑‑ מצבה", בתוך קתדרה ,26 ,1982 עמ' 47 - 104 . ראו את מילות הסיכום של המאמר, שם מראה פטריך את ההמשכיות הנון ‑‑ פיגורטיבית של הדת הנבטית כפי שהיא ניכרת באסלאם . 10 . יוחנן פרידמן, "התקופה הטרום ‑‑ אסלאמית", בתוך לצרוס ‑‑ יפה, חוה, עורכת, פרקים בתולדות הערבים והאסלאם, רשפים, תל אביב, ,1978 עמ' 20 - 21 . 11 . ציטוט הקוראן בעברית לאורך הספר נעשה מתרגומו של אורי רובין, אוניברסיטת תל אביב, 2005 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help