sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

1 הקדמה מעורבת בהן ולנקוט אלימות כנגד מי שנתפסים כאויבי המדינה ; שתיקה ואי-התערבות בנוגע לאלימות בין תלמידים ואף בין מורים לתלמידים בין כותלי בית הספר ; ו"ברוטליות לא פורמלית" הנוכחת בבתי ספר בשל תרבות המבחנים, השְלטת משמעת באמצעות הפחדה, עידוד לתחרותיות ויצירת חרדה מכישלון . כל אלה מצריכים, לדעתה, הטלת ספק גדול בטענה שבתי הספר מקדמים את הטוב החברתי ואת השכנת השלום ( 7 6, Davies, 2004, chapters ) . חוקרים אחרים פוסלים את האפשרות שמערכת החינוך תביא לשינוי חברתי - חיובי או שלילי - בשל סיבות מוסדיות מובנות . לדבריהם, תפקידה המרכזי של מערכת החינוך בכל חברה, כולל חברות דמוקרטיות, הוא שעתוק של המבנה החברתי והערכים החברתיים הדומיננטיים . רק כאשר אלה משתנים ברמה הכלל-חברתית, הם מחלחלים בהדרגה ובאיטיות לתוך בתי הספר ( 1971 Bourdieu et Passeron, ) . המוסד החינוכי אינו סוכן שינוי אלא הוא מושא לשינוי בעקבות שינויים רחבים יותר המתחוללים בחברה . אחד הגורמים המוזכרים בהקשר זה הוא האינטרס שיש לכל מוסד באשר הוא לשמור על יציבותו ולמנוע ככל האפשר שיח ביקורתי - שהוא הן התנאי ליצירתו של שינוי והן תוצאתו - כלפי התנהלותו . כך, במציאות הישראלית, גם כאשר משרד החינוך מצהיר, בעקבות לחצים וציפיות מבחוץ, על מדיניות מתקנת - למשל, על חתירה לשוויון מגדרי או לשוויון הזדמנויות - במקרים רבים השינויים המתרחשים בעקבות זאת הם סמליים בלבד, בעוד שהליבה אינה משתנה ( טל, 017 ) . גם יולי תמיר, שרת החינוך לשעבר, מאמינה כי מערכות חינוך הן מטבען שמרניות : "שום מהלך מוסרי חדשני מרחיק לכת לא צמח בכיתה", כותבת תמיר . "קריסתה של ברית המועצות, נפילתה של חומת ברלין, פתיחת סין למערב, האביב הערבי או המחאה בתל אביב - כולם צמחו מתוך חוסר אמון בשלטון, ובכללו במערכת . לגבי טענה זו בהקשר הישראלי ראו גור, 00 .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help