sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | אל הבית - בדרכים בעקבות ספרים | רוחמה אלבג בליבי ההחלטה להתמודד עם העיר גדושת העבר . מה שהכריע את הכף, בין השאר, היו קריאתי בספרה פגישה עם משורר , והתרגשותי למקרא משפט ששמעה גולדברג מהמשורר אברהם בן-יצחק, שהספר מוקדש לזכרו . בספרה זה היא מביאה בשם הסופר יליד דבלין, ג'יימס ג'ויס, שללא ספק נגע בחוויה הפנימית שלה, דברים שאמר לסופר מתחיל : "כדי לכתוב רומן בימינו חייב אדם 3 לדעת היטב מאוד ובעיקר את כל הנעשה בעיר מולדתו הקטנה" . תחושות אלה — של התרגשות ושל הרפתקה — חלקו עימי חברים טובים רבים, שליוו אותי במסעותיי ומהם למדתי מלוא חופניים . פרופסור דוד אסף, מהחוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטת תל-אביב, הוא אחד מהם . ידיעותיו, סקרנותו הבלתי נלאית ואהבתו המדבקת לעברם של יהודי מזרח אירופה ותרבותם, סחפו גם אותי הלאה ובמרץ . יחד פילסנו דרכים למקומות שכמדומני רגלו של אף ישראלי לא דרכה בהם קודם . יחד ביקרנו בקאפולי שבבלרוס, עיירת הולדתו של שלום יעקב אברמוביץ, הוא מנדלי מוכר ספרים, ה"סבא" של הספרות היידית המודרנית ואבי "הנוסח" שעיצב את פניה של הספרות העברית המודרנית ; יחד ביקרנו גם בכפר הקסום והנידח לישטין שבאוקראינה, שעליו כתב ביאליק את שירו ההיתולי "מי יודע עיר לישטינא ? " לבקשתי חיבר דוד אסף שני פרקים אלה במיוחד עבור ספרי, ואני מודה לו על תרומתו ועל שותפות וידידות רבת שנים . במהלך כתיבתו של ספר זה יצא לאור ספרו של הסופר, העורך והמתרגם בני מֶר על רחוב סמוצ'ה בוורשה . 4 קראתי את הספר בשקיקה . בפרק המבוא הסביר מר את הסיבות שהביאו אותו להתמקד ב"סתם" רחוב, לאו דווקא מרכזי, והנה מצאתי עוד שותף לאותו להט שבוער בי להיות שם ! ובפרפרזה על דבריו, "אני 5 גם אני, מפינתי רוצה להמשיך לראות לנגד עיני אנשים אלמונים חסרי ייחוס" . הצנועה, רוצה להמשיך ולראות היכן התהלכו יוצריה וגיבוריה של הספרות העברית, באיזה שביל פסעו ואיזה יער עבות הטיל עליהם את אימתו, איזה נחל ראו ומאיזה מעיין שתו . ביקשתי, ועדיין אני מבקשת, לראות אותם במקומם . 3 בספר זה היא מעלה את צרור זיכרונותיה ושיחותיה עם המשורר אברהם בן יצחק, שהיטיב לקלוע כאן לתחושתה . ראו לאה גולדברג, פגישה עם משורר , ספרית פועלים, תל-אביב, 2009 , עמ׳ 33 . 4 בני מר, סְמוֹצֶ׳ה — ביוגרפיה של רחוב יהודי בוורשה, בית שלום עליכם, מאגנס, ירושלים ותל-אביב . 2018 . 5 עמ׳ 7 .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help