sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 פחות זה יותר למען האמת, הפרדה כזו אפיינה לאורך שנים את התנועה הסביבתית והתקיימה גם אצלי, בתחילת דרכי הסביבתית והפוליטית . כנער תל אביבי בשנות השבעים, אהבתי מאוד לטייל בארץ . כתלמיד תיכון הייתי מבלה סופי שבוע וחגים בטיולים עם חברות וחברים . היינו יוצאים למסלולים למיטיבי - לכת, בהתחלה ליום אחד ובהמשך ליומיים ולשלושה . באותם ימים הסלוגן של החברה להגנת הטבע היה – "קח מקל, קח תרמיל ובוא איתנו" . אני וחבריי באנו, נטינו את האוהל שלנו בטבע, ובלילות התרגשנו לצפות בשמיים זרועי הכוכבים שמעלינו . הסביבתיות המוקדמת הזו הייתה רומנטית מאוד . החיבור העמוק לטבע, שקיבלתי ממנה, נותר עמוק ומשמעותי עבורי עד היום . אבל על החיים שלי בעיר, על חברה ועל פוליטיקה, לא היה לאותה סביבתיות דבר משמעותי לומר . במקביל, ולגמרי במנותק, הייתי נער פוליטי . ביליתי לילות בשיחות עם חברות וחברים בחוג הנוער השמאלי הפתוח, השתתפתי במשמרות מחאה יהודיות - ערביות, הפגנתי למען שלום והצטרפתי לפעילויות הפנתרים השחורים בשכונות . בין שני המעגלים האלה בחיי לא היה אז שום קשר . החיבור הסביבתי - חברתי נוצר אצלי, כמו אצל התנועה הסביבתית בכללותה, רק שנים מאוחר יותר . במרכזו הייתה ההבנה שמקורן של הבעיות הסביבתיות טמון באינטרסים חברתיים וכלכליים, ושאת מחירן משלמים קודם כל המוחלשים והפגיעים בינינו . הבנו שגם הדרמה הסביבתית הגדולה, שהלכה והתפתחה למשבר מסוכן, קשורה לחברה ולתרבות שאינן מתחשבות ביכולות הספיגה של המערכת האקולוגית ויוצרות איומים קשים עליה . משבר האקלים והאיומים הסביבתיים האחרים אינם ביטוי של משבר בטבע, אלא של משבר ביחסי החברה עם הטבע . המשבר הזה לא נובע מעצם קיומם של בני האדם, שהרי בני אדם התקיימו בעולם הזה אלפי שנים בלי ליצור משבר סביבתי . הוא גם לא נובע מעצם קיומה של תרבות אנושית, שהרי התחלפו כאן תרבויות שונות בלי ליצור משבר שכזה .

רדיקל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help