sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 הקדמת המחבר 4 מבקש להאט את התהליך ההיסטורי, "לביית" כיניתיו "כיתתי מולד" ) את הזמן וכך, לביית את בני האדם . השמאלני-שהיה-לכיתתי מאבד את דרכו לחלוטין כשהוא מנסה לפרש את המציאות ואת ההיסטוריה דיאלקטית ונופל למלכודת של עמדות פטליסטיות במהותן . הכיתתי הימני נבדל מבן הפלוגתא השמאלי שלו בכך שהוא מנסה לביית את ההווה כדי שהעתיד ( כך הוא מקווה ) ישכפל הווה מבוית זה, בעוד השמאלי תופס את העתיד כאילו הוא קבוע מראש — מעין גורל בלתי נמנע, מזל, ייעוד . מבחינתו של הימני, "היום", כשהוא מקושר לעבר, הוא נתון שאינו בר-שינוי ; עבור השמאלי, "המחר" מוכתב מראש, מוכרע באופן נחרץ . הימני והשמאלי הללו, שניהם גם יחד ריאקציונרים, מכיוון שנקודות המוצא שלהם בתפיסות שגויות, אף אם שונות, של ההיסטוריה . תפיסות שגויות אלה גורמות לאלה גם אלה לפתח צורות פעולה ששוללות את החופש . העובדה שהאחד מדמיין הווה "ממושמע" בעוד האחר מדמיין עתיד מוכרע מראש, אין משמעה שהם משלבים ידיים ונעשים צופים בלבד ( האחד, בציפייה להמשכיותו של ההווה ; האחר, בהמתנה להתממשותו של העתיד ה"ידוע" מכבר ) . אדרבה, כשהם כולאים את עצמם ב"מעגלים של ודאות" שמהם אינם יכולים להימלט, הם "יוצרים" את האמת שלהם-עצמם . ואולם אמת זו אינה האמת של מי שנאבקים לבנות את העתיד ושמקבלים על עצמם את הסיכונים הכרוכים בבנייה זו ; היא גם אינה האמת של מי שנלחמים כתף אל כתף ולומדים יחדיו כיצד לבנות עתיד זה — שממילא אינו דבר מה נתון, שאנשים יכולים לקבלו מן המוכן, אלא דבר מה שצריך להיווצר על ידם . כיתתיים משני הסוגים, שנוהגים בהיסטוריה באותה תחושה של בעלות, מוצאים את עצמם לבסוף בלי העם — מה שאומר, בסופו של דבר, שהם נגדו . בעוד הכיתתי הימני, שכולא את עצמו בָּאמת "שלו", בסך הכול מממש את תפקידו הטבעי באופן זה, הרי שהשמאלי, שנעשה כיתתי ונוקשה, שולל את עצם טבעו . ועם זאת, בזמן שאלה גם אלה סבים סביב האמת "שלהם", כולם מרגישים מאוימים כשאמת זו מוטלת בספק . וכך, כל אחד מחשיב כל דבר שאינו האמת "שלו" כשקר . 4 ראו Educação como Prática da Liberdade .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help