sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 הקדמת המחבר להם להשתלב בתהליך ההיסטורי כסובייקטים אחראים הוא מגייסם לחתור אחר ההכרה בערך עצמם וכך, מונע קנאות דווקא . התעוררותה של מודעות ביקורתית סוללת את הדרך להבעה של חוסר שביעות רצון חברתי, בדיוק משום שחוסר שביעות רצון זה הוא מרכיב ממשי של הדיכוי . 2 פחד החופש, שהמתנסה בו אינו מודע לו בהכרח, גורם לו לבעתה, שבחתירתו אחר הביטחון, תובילו לחפש מסתור שאותו יעדיף על פני הסיכונים שבחופש . כדברי הגל : החופש מושג אך ורק באמצעות סיכון החיים ; . . . היחיד שלא סיכן את חייו עלול, בלי ספק, לזכות בהכרה כאישיות מוסרית ( Person ) ; אבל הוא לא מימש את האמת שבהכרה זו כמודעות- 3 עצמית עצמאית . אנשים מודים בגלוי בפחד החופש שלהם רק לעתים נדירות ; על פי רוב, ינסו להסוותו — לעתים שלא מדעת — בהציגם את עצמם כמגיני החופש . הם מְשַׁווים לספקותיהם ולהיסוסיהם דמות של פיכחון עמוק, כראוי לשומרי חופש . ואולם הם מבלבלים בין החופש ובין שימור הסטטוס קוו ; וכך, אם שינוי התודעה מאיים לערער את הסטטוס קוו, הוא נראה כאילו הוא מאיים על החופש עצמו . לא המחשבה והעיון לבדם יצרו את פדגוגיה של המדוכאים ; הוא נטוע עמוק במצבים מוחשיים ומתאר את תגובותיהם של פועלים ( כפריים או עירוניים ) ושל בני מעמד הביניים, שבהם התבוננתי במישרין או בעקיפין במהלך עבודתי החינוכית . התבוננות מתמשכת תאפשר לי לתקן או לחלופין, לאשש את הנקודות המועלות בעבודה ראשונית זו במחקרים מאוחרים יותר . כרך זה עשוי לעורר תגובות שליליות בקרב קוראים אחדים . יש שיתפסו את עמדתי בנוגע לבעיית השחרור האנושי כאידיאליסטית 2 פרנסיסקו וופורט ( Francisco Weffort ) , בהקדמה ל- Educação como prática da liberdade Paulo Freire, Rio de Janeiro, 1967 ( ) . Georg Hegel, The Phenomenology of Mind ( New York, 1967 ) , p . 233 3

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help