sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 הקדמה זה של רגשות חרדה-הגנה — משולש הקונפליקט ( 1979 Malan, , ראו פרק 5 להרחבה על אודות משולש הקונפליקט ) . כל קונפליקט שיוצר את הסימפטומים של המטופל בנוי כך : ( 1 ) למטופל יש רגש, ( 2 ) באופן אוטומטי הוא נהיה חרד פיזית בגופו, ( 3 ) רגע לאחר מכן הוא משתמש בהגנה כדי לא להרגיש את הרגש שעלה, ו- ( 4 ) אותה הגנה יוצרת את הסימפטומים ואת הבעיה שעמה הוא מגיע לטיפול . כל אמירה מצד המטפל מזמינה את המטופל ליצור במשותף מערכת יחסים לשינוי . בעזרת שיתוף רגש, מעז המטפל ליצור במשותף מערכת יחסים לשינוי, המבוססת על קרבה רגשית . כשהמטופל נהיה חרד או משתף בהגנה, הוא יוצר באופן אוטומטי מערכת יחסים מהעבר . החרדה וההגנות הן לא הבעיה עבור המטפל . הן ההיסטוריה שמספרת את סבלו של המטופל, באמצעותה הוא מבקש באופן בלתי מפורש להבריא . אם הוא מבטא רגש, אנו מעודדים אותו להרגיש את הרגש באופן עמוק יותר, כדי לרדת לעומק הקשיים שלו . אם הוא חרד יתר על המידה, אנו מווסתים את החרדה ואז חוקרים את הרגש . אם הוא משתמש בהגנה, אנו עוזרים לו לראות את ההגנה ואת המחירים שהוא משלם, במטרה שיוכל לוותר עליה ולהתמודד עם הרגשות . אלו הם שלושת העקרונות בכל התערבות בפסיכותרפיה . אף שהעקרונות הם פשוטים, יישומם יכול להיות מורכב, כפי שיודגם בהמשך הספר . כשמטופלים מגיבים בהגנה או חרדות, איננו משתפים פעולה עם מעקפים אלו . אנו מזהים כל מעקף ומזמינים את המטופל להתמקד ברגשות שלו . המשך התמקדות ברגשות הוא אחד הכישורים החשובים ביותר שמטפלים צריכים ללמוד . רגשות מבטאים את המוטיבציה ואת הצרכים הראשוניים שלנו ( 1962 Tomkins, ) . בלעדיהם אנו חסרי מצפן לכיוון שבו אנו רוצים ללכת בחיים ( P . Coughlin , תקשורת בין-אישית ) . להלן אנלוגיה : נניח שהייתי מלמד אותך לנהוג, והיית נוהג לתוך תעלה . הייתי שואל : "האם תוכל לסובב את ההגה, כדי שנחזור בחזרה לכביש לכיוון היעד שלך ? " ואתה יכול לענות לי : "אני רוצה לנהוג לתוך התעלה ! " במקרה כזה, אשיב : "זאת בהחלט זכותך, אבל כל עוד אתה נוהג אל עבר

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help