sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 מבוא המסורת, ההיריון והלידה לא היו מרכזיים וחשובים, ולכן פסחו עליהם בהיסח הדעת . הגברים התרכזו בנושאים "שלהם" והחמיצו את הנושאים הנשיים, שנאמר : "גברים ממאדים ונשים מנוֹגה" . אבל לא השתכנעתי שזה כל הסיפור . האינטואיציה שלי הייתה שונה, כמעט הפוכה . חוויית ההיריון, הבטן הענקית שלי, הנשים בהיריון שראיתי בכל מקום — כל אלה הובילו אותי להניח שההיריון אינו מופיע בסידור ובמקומות נוספים לא כי איננו בולט מספיק ולא שמו אליו לב, אלא נהפוך הוא — דווקא משום שהוא בולט מאוד והנוכחות שלו מאיימת מדי . התפילה שחיפשתי ולא מצאתי הובילה אותי לדרך של חיפוש, תגליות, תובנות ויצירה . גיליתי שלא מדובר במקרה ; הלידה והיולדת לא "נשכחו" או נעלמו מעיניהם של מחברי התפילות והטקסים . הדחיקה שלהן לשוליים איננה מקרית ; גם אם היא לא לחלוטין מודעת, היא שיטתית ומגמתית . נשים נכנסות להיריון, נושאות הריונות, יולדות, הופכות לאימהות . מדובר בעובדות שאי-אפשר להתווכח איתן, ובכל זאת היהדות מקטינה, מסתירה, מטשטשת, מכסה ודוחקת לשוליים את המפעל הגדול הזה, ובאמצעות טקטיקות אלו מכחישה את חשיבות הלידה ואת מרכזיותה . הכחשה היא מנגנון הגנה המאפשר לנו להתעלם מהחשיבות ומהמשמעות של מה שלא נוח להכיר בו . קשה לזהות הכחשה ; מטבעה היא סמויה מן העין . ובכל זאת, בעמודים הבאים אני מקווה לחשוף ולהדגים דרכים שונות ומגוונות שבהן המקורות והמסורת מעלימים את הלידה, מסווים אותה בסיפורים אלטרנטיביים, ומטילים עליה ועל היולדת כתם ובושה . וכדי להבין עד כמה מפתיעה התופעה של הכחשת הלידה ביהדות, חשוב עדיין להביא בחשבון עוד עובדה אחת . היהדות מעריכה מאוד פריון ומוקירה צאצאים . במקורה היהדות היא דת משפחתית שבטית, המחייבת הולדה כדי להתקיים ( בשונה למשל מהנצרות, שהיא דת שבמקורה מבוססת על גיוס מאמינים לשורותיה בלי קשר למוצאם ולמשפחתם, ולכן יכולה להרשות לעצמה יחס יותר אמביוולנטי להולדה ) . המילים הראשונות שנאמרות לזוג האנושי הראשון מפי האלוהים הן : פְּרוּ 1 "פְּרוּ וּרְבוּ" היא המצווה הראשונה בתורה, וגם הברכה וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ . הראשונה שבה מברך אלוהים את האישה והאיש הראשונים . היא הברכה בה"א הידיעה . ההבטחה הגדולה של אלוהים לאבות האומה היא צאצאים מרובים . לאברהם אלוהים מבטיח : וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ אֲשֶׁר אִם יוּכַל אִישׁ לִמְנוֹת אֶת 1 בראשית א, כח .

פרדס הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help