sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ח

] ח ] לפני הקורא פירושים חלופיים, ויבחר לו הקורא את הנראה לו מביניהם . גם לא נרתעתי מלהודות כי לא ידעתי לפרש את הטעון פירוש . חוקרים ניסו ללמוד מהספר יותר ממה שמותר ללמוד ממנו . ניסו לשחזר מהספר את אופייה של דת ישראל, להסיק ממנו על הנבואה הישראלית, על הכהונה הישראלית, על המלוכה בישראל, וגם על תולדות ישראל . אבל לאמיתו של דבר אין להסיק ממנו מסקנות חותכות על דעתו הכללית של הושע על כל אלה . בכלל, כל הקורא את נאומי הנביאים עשוי להתרשם שהעם שבקרבו פעלו היה הגרוע שבגרועים . למה הדבר דומה ? למי שקורא את עיתוני הימים הקשים האלה ועשוי להסיק מהם מסקנות גורפות על אופייה של החברה כולה ( וחלילה לי להשוות נביאים לעיתונאים ) . נביאים יצאו נגד העוולות למיניהן ולא העתירו שבחים על מעשים טובים ותכונות טובות שהרי אלה נתפסו כמובנים מאליהם . האם ניתן לשחזר את הנבואות כנתינתן ? קשה להאמין שהדבר ניתן : הנבואות נאמרו על-פה ומלכתחילה לא נועדו להיכתב . בין אמירתן לבין העלאתן על הכתב היו צפויות להשתבש בפי מי שמסרון . ניואנסים של דברים שבעל-פה אבדו עם העלאת הדברים על מגילת פפירוס או גויל . לעתים ניסו ל'תרגם' ניואנסים כאלה למלים, והרי אלה תוספות למקור ! גם כאשר הדברים כבר נכתבו צפויים היו להשתבש : טעויות סופרים פשוטות, שׂיכול אותיות, החלפת ביטוי קשה בביטוי קל ממנו, תוספות מבארות ( גלוסות ) , הַפְּלוֹגרפיה ( השמטה ) ודיטוגרפיה ( כפל ) . גם בשלב של העתקת ספר, ואחר כך ניקודו ופיסוקו תיפולנה טעויות של הבנה שגויה וכו' . גם ספר תורה שבהיכל צריך למזל . עם זאת לדעתי אל לפרשן להיכנע לקשיים במהלך ניסיונו להבין את הכתוב . לכן לא נמנעתי מלנסות לשחזר את הנוסח ה'מקורי', או הקרוב אליו, כשיטת המחקר הקלסי שלמדתי מרבותי . רק כך יכולתי להבין את הכתובים לאשורם, ואם תעיתי במבוך זה וטעיתי בהבנתם, או שהודיתי שאינני יודע לפרשם, אפשר שהבאים אחרי יתקנו מה שעוויתי . יעמדו על הברכה רעיתי אראלה ז"ל שקראה, תיקנה שיבושים, בדקה את מראי המקום והעמידה אותי על מקומות הטעונים פירוש נוסף והבהרה . שבועיים לפני שהלכה ממני עוד סיימה להגיה את כתב היד של פירושי . ידידַי פרופ' יאיר הופמן ז"ל ויבל"א פרופ' מרדכי כוגן קראו, העירו והאירו ; פרופ' אליעזר ( אֶד ) גרישטיין המציא לי דפי הערות שחילק פרפ' ח"א גינזברג ז"ל לתלמידיו בשיעורים על ספר הושע בבית המדרש לרבנים בניו-יורק ( JTS ) וכן את רשימותיו מהשיעורים שם ; אני אסיר תודה לד"ר רוני גולדשטיין שהתנדב לקרוא את הספר והיה למבקר נאמן . רוני שיקע עמל וידע בספר ומהערותיו החכמתי ואף שיקעתי בפירוש זה . אי"ה אוכל לגמול לו בקריאה ועריכה של פירושו לישעיה א – לט בסדרת 'מקרא לישראל' ; עוד תודה לפרופ' נועם מזרחי, שניאות לשאת עמי

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help