sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

לאבחון הפסיכולוגי עקב קשיים שהתעוררו בתפקודם, והיו מודעים לעובדה זאת, הרי שבציוריהם הם ביטאו את הרגשתם ואת יחסם למה שקורה להם ואתם, כעת, בזמן הווה . למידע חיוני זה אין כמעט כל מקור אחר . כאשר חזרתי ועיינתי בספרות המקצועית בתחום ציורי ילדים, התרשמתי כי כמעט תמיד השאלה המרכזית עליה מכוון להשיב הספר או המאמר היא : "מה ניתן ללמוד ולהסיק על אודות מאפייני התפקוד והאישיות של הילד מתוך ציוריו ? " גם הספרות המחקרית בנושא היא באותו כיוון : מתמקדת בתיקוף אמפירי של ההתאמה בין מאפייניו של הילד לבין סממני הציור שלו ( 1998 , Koppitz ) . ואולם, השאלה שאני שואל היא שונה . איני שואל את השאלה המסורתית : מה אוכל ללמוד מן הציור על אודות הילד, אלא : מה מספר לי הילד בציורו על אודות עצמו ? כלומר, אני מתייחס אל הציור כסיפורו של הילד על אודות עצמו, בשפה גרפית . במקום לספר את סיפורו בשפת המילים, הילד מדבר בשפת הקווים, הצורות, הצבעים והדימויים . מכאן התעוררו מספר שאלות חדשות, ושיטת הגרפו - דרמה מהווה את התשובה המקיפה להן . הנה כמה מִשאֵלות אלה : האם יש למבחן הציורים תרומה ייחודית וערך מיוחד, לעומת דרכי אבחון אחרות ? עד כמה מבחן זה אכן מבטא את "קולו" של הילד, בתשובתו לשאלה כיצד הוא חווה את מצבו ? בהשוואת שיטת אבחון זאת לדרכי אבחון אחרות מצאתי כי הנושא המרכזי המייחד את מבחן הציורים מתייחס לשאלת הרציונל . כלומר, מהו הרציונל שמספקת כל אחת מדרכי האבחון לכך שהמסקנות של האבחון, שהוסקו על סמך תוצאות המבחן, אכן מצביעות על המאפיינים של המאובחן . בפרק הראשון ובפרק השני של הספר נדונה שאלה זאת . במהלך הקורסים שהעברתי בנושא ציורי ילדים לאורך השנים, שבהם לימדתי והדרכתי סטודנטים מתחומי החינוך המיוחד והפסיכולוגיה, נוכחתי לדעת עד כמה אין זה פשוט להקנות ואף לרכוש מיומנות זאת . לכן חיפשתי דרך שיטתית ומובנית, מעין אלגוריתם, מתכון שלבים, שיקנה נוסחה כללית וקבועה לתהליך של אבחון ילד בעזרת ציוריו . בפרק השלישי של הספר אני מציע "מתכון אבחוני" כזה . המתכון מבוסס הן על ניסיוני המעשי באבחון ילדים בעזרת ציוריהם, הן על ניסיוני בהקניה ובהדרכה של אמנות אבחון זו לסטודנטים, לאנשי חינוך ולהורים, במשך למעלה מ - 20 שנה . התרומה פתח דבר 11

איפאבליש הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help