sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

דומני שיתרונות אלה הם המסבירים את עליית ההתעניינות באבחון זה בשנים האחרונות, הן בקרב מאבחנים מקצועיים ומוסמכים, הן בקרב אנשי חינוך והורים . הם חשים כי בציורים גלום מידע עשיר וחיוני, אך כמוס בעיקרו, על אודות הילד . גם הספרות המחקרית והמקצועית בנושא נמצאת בתנופה . הספרים שהתפרסמו בשני העשורים האחרונים בתחום ציורי ילדים, מתמקדים בהסבר ובהמחשה מפורטים של מעין מילון תרגום, משפת הציור הגרפית - חזותית לשפה המילולית, שפת הדיבור והקריאה . לפי הבנתי, קוד התרגום מן השפה האחת לשנייה, לגבי מאפייני אישיותו של המצייר, נראה כמוסכם בעיקרו על המומחים השונים . בנושא זה אין כמעט מחלוקת ביניהם, והדבר לכאורה תמוה ואינו מובן מאליו . למשל, מהי משמעותם האישיותית של הצבע האדום, של כפות ידיים חסרות, של שיניים חשופות ומובלטות ? או, למשל, המשמעות של בית ללא חלונות, של עץ דמוי ברוש, וכן גם של דמות אב המרוחקת מן האם והילדים - לכל מאפיין מעין זה בציורו של הילד, עשויים אמנם להיות מספר פירושים אפשריים, אך פירושים אלה, בעיקרם, מוכרים ומוסכמים על העוסקים בתחום ( רימרמן, 1993 , 1996 ; אורון, 1997 , 1998 ) . דוגמה מובהקת וקיצונית לתפיסה אבחונית מקובלת זאת של "מילון תרגום" ניתן לראות בספרו של יצחק ניר ( ניר, 2005 ) . הוא מציג בצורה מסודרת ושיטתית, בלא כל הנמקות, את ה"מילון האבחוני המלא" . במילון זה מפורט המאפיין האישיותי המתאים לכל סממן בציור . לפי הבנתי, הסכמה זאת בין המומחים לפענוח ציורי ילדים מקורה בכך שבשפת הציורים קיים תמיד רציונל המאפשר להבין מדוע סממן כלשהו בציור מתורגם דווקא למאפיין אישיותי ספציפי . העיון בנושא זה הביא אותי למסקנה כי באבחון ציורי ילדים שום היסק או קביעה אבחונית, מרמת הפרטים הקטנים ביותר ועד לרמה של משמעות הציור כמכלול, אינם שרירותיים . נושא זה נדון ומוסבר בפרק הראשון . בעבודתי כפסיכולוג של ילדים הסתייעתי באבחוניי פעמים רבות במבחן הציורים . ברוב המקרים היה לי מידע קודם רב על אודות הרקע של הילד ודרך תפקודו בבית ובבית הספר . העברתי לילד מספר מבחנים, מאלו המקובלים והמוכרים באבחון ילדים, תוך התאמתם לגילו, לאופי בעייתו ולאישיותו . כך היה בפניי מידע רב על אודות הילד, ולכאורה לא הייתי זקוק כלל שמבחן הציורים יספק לי אינפורמציה נוספת . יחד עם זאת, שוב ושוב נוכחתי כי מבחן הציורים מביא לי ברכה רבה מכיוון שונה לחלוטין : הילדים פשוט מספרים לי בציור על עצמם . ומכיוון שהם הופנו תמיד פענוח ציורי ילדים 10

איפאבליש הוצאה לאור


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help