sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

פ י ר ו ש 'מ דרש ח כ מ י ם' ע ל ה תור ה [ 10 ] 6 חיבורים כאלה, של תלמידים הדבקים בתורת רבותיהם ומתאמצים ללכת שקדמו להם . בדרכם, היו האפיק העיקרי של המשך העיסוק בפרשנות הפשט לאורך ימי הביניים . ביטוי נוסף לשינוי היה התמעטות העיסוק בנושאים הפילולוגיים, שהיו מאבני היסוד של פרשנות הפשט בדורות הראשונים, והעברת המוקד לעיסוק בשאלות עיוניות ובשאלות השעה . על צמצום העיסוק בדקדוק ובלשון השפיעה, בין השאר, 7 ועל ההתרחקות מן החברה המוסלמית שהעמידה תחום זה במרכז הלימוד והמדע, העברת המוקד לשאלות הגותיות וחינוכיות השפיעה בעיקר העלייה הדרמטית במעמדן של הפילוסופיה והקבלה במהלך ימי הביניים . כבר במאה השתים עשרה הפכה דרך החשיבה הפילוסופית להיות מרכיב אינטגרלי בעולמם של המשכילים, והמפגש בין הרציונליזם לכתבי הקודש אִתגר רבים שלא היו מוכנים להסתפק בתשובות של אמונה תמימה . פרשני מקרא רבים נדרשו להתמודד עם שאלות של מדע מול אמונה ולחפש 8 הסברים רציונליים לתופעות לא טבעיות שמתוארות בו ( כגון : נסים, נבואה וכד' ) . הפרשנות הפילוסופית שהציע הרמב"ם במורה הנבוכים חוללה סערה שנמשכה לכל 9 והעמידה את העיסוק בפילוסופיה במרכז הלימוד אורך ימי הביניים בעולם היהודי, והעיון בכתבי הקודש . הפולמוסים החריפים על הלוגיקה האריסטוטלית והפרשנות 10 בסוף המאה השלוש עשרה האלגורית חדרו גם לחיבורים שעסקו בפרשנות המקרא . הצהיר רבנו בחיי על כוונתו לכלול בביאורו לתורה ארבעה תחומי פרשנות : פשט, דרש, 11 וסלל בכך דרך לרבים אחריו לשלב את הדרכים השונות שהכתוב פילוסופיה וקבלה, 6 ביניהם החזקוני ( אמצע המאה השלוש עשרה ) שהשתמש בפירושי רש"י בהרחבה ( ראו יפת, החזקוני, עמ' 91 - 111 ; עופר, חזקוני, עמ' 69 - 83 ) , ורבי יעקב בעל הטורים, שבהקדמה לחיבורו הוא מודיע שרוב פירושיו לקוחים מפירושי רמב"ן, מפני שאינו יכול לפרש לבדו ( ראו שביב, בעל הטורים, עמ' 170 - 179 ) . 7 ראו גרוסמן, פרשנות המקרא, עמ' 110 . 8 ראו גוטמן, הפילוסופיה, עמ' 49 - 57 ; אריאלי, המחשבה, עמ' 9 - 20 ; ישפה, פילוסופיה, כרך ב', עמ' 15 - 16 . 9 ההתנגדות לפילוסופיה הגיעה במקרים קיצוניים עד לשרפת ספרי הרמב"ם ( פרובנס 1240 ) ולחרמות על לימודה . בשלהי המאה הארבע עשרה ובמאה החמש עשרה התנהל בקהילות ספרד ופורטוגל פולמוס נוקב ביחס לפילוסופיה והשפעותיה . רבנים רבים ראו בה את הסיבה לירידה הרוחנית ולהתבוללות הרחבה בקרב הקהילות ותקפו אותה בחריפות . ר' חסדאי קרשקש הגדיר את השיטה האריסטוטלית כפילוסופיה כוזבת ( גוטמן, הפילוסופיה, עמ' 206 - 207 ; הרוי, קרשקש, עמ' 43 - 47 , 68 - 75 ) , ר' יצחק עראמה כתב חיבור בשם חזות קשה כנגד הפילוסופיה, וכמוהו ר' יוסף יעבץ בספרו אור החיים ועוד אחרים בדרשות ובמאמרים . 10 ראו רוזנברג, על פרשנות, עמ' 87 - 91 ; שביד, הפילוסופים, עמ' 331 - 339 , 364 - 374 . 11 הוא הודיע שבפירושי הפשט ילך בעקבות רש"י ורבנו חננאל ( כוונתו הייתה כנראה לפירושי רס"ג שתורגמו לעברית בישיבת רבנו חננאל בקירואן ) , ובסודות הקבלה ישמשו אותו פירושי רמב"ן . פירושו נדפס לראשונה בנאפולי 1492 , ומאז עוד פעמים רבות במאה השש עשרה . על

האיגוד העולמי למדעי היהדות

המכללה האקדמית הרצוג - רשות המחקר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help