sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 זמירה הייזנר החוקרים חלוקים ביניהם באשר למסלול התפתחותו של המיצג, לגבולות הגדרתו ולגילוייו השונים על ציר התפתחותו . מקובל לראות את ראשיתו באמנות האוונגרדית של העולם המערבי בראשית המאה ה- ,20 לאחר מלחמת העולם הראשונה, בברלין, קלן, פריז וניו יורק ובתנועת הדאדא, שנוצרה בשנת 1916 ב"קברט וולטר" בציריך שבשווייץ . ( אם כי אפשר לאתר את שורשיו בתקופות קדומות יותר בהיסטוריה המערבית והלא-מערבית ) . האמנים המייסדים של הדאדא היו, בין השאר, טריסטן צארה, מרסל ינקו, הוגו באל וסופי טויבר-ארפ, אך אמנים רבים הושפעו מהם או פעלו במקביל אליהם באירופה ובארצות הברית . אמנות האוונגרד ערערה על מוסכמות האמנות והחברה וביקרה אותן מנקודת מבט ניהיליסטית . היא השתמשה בטכניקות של קולאז', אסמבלאז', פוטומונטאז', שירה פונטית ( המבוססת על הברות וצלילים וחותרת תחת משמעויות מקובלות של השפה ) , שירה ציורית-חזותית, רדי-מייד ומופעים אבסורדיים ופרובוקטיביים, תוך כדי שימוש בז'אנרים אמנותיים שונים : ספרות, שירה, צילום, קולנוע, ציור ופיסול . השפעתה על האמנות המודרנית והפוסט מודרנית ניכרת עד ימינו אלה, וכפי שנראה להלן גם באמנות המופע של תמר רבן . אפשר להבחין בין מופע, במובן של אמנות הבמה / הביצוע ( performing art ) , שהוא נחלת התרבות הפופולרית או האמנות הקאנונית והממוסדת ( תאטרון, מחול, קונצרט, שירה, הופעת יחיד ) , לבין אמנות המופע / פרפורמנס ארט, כגילוי אמנותי ספציפי של אמנות הביצוע השייך לשוליים ( פרינג' ) של העשייה האמנותית והתרבותית, בשל אופיו הניסיוני והאוונגרדי . מאחר שהתרבות היא רב-מערכת דינמית ( 1990 Even Zohar, ) , יש תנועה, מגעים וחלחול הדדי בין כל סוגי המופעים, הן על הציר ההיסטורי והן בתקופה נתונה . מופעים יכולים לעבור מהשוליים אל המרכז התרבותי- האמנותי ולהפך . מוזיאונים מכובדים ברחבי העולם פותחים את שעריהם למיצגים כדבר שבשגרה, והפגנות פוליטיות נערכות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help