sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 פנומנולוגיה של הזמן הביטוי של אותה הפליאה שמוליכה לכינונן של תורות מפותחות . אחר כך נוטים לשכוח אותן . קל לענות לכמה מהן, קשה לענות לחלקן . יש כאלה שאולי אין להן תשובה שהיא ברורה די הצורך, ואולי אף כאלה שאין להן כלל תשובה שהיא בהישג יד . אך טעות היא לסבור שזו עדות לעקרותן . טעות גדולה אף יותר גלומה בסברה שאפשר להיפטר מהן, "אחת ולתמיד", בעזרת טיעונים שמבהירים לנו מדוע הן מביסות את עצמן . אפשר להבין, אולי אף לחוש אהדה, לשאיפה לפוגג את העמדה שמפצלת את השפה לרובד הגלוי של שפת היומיום ולמבנה העומק המטאפיזי שלה, בבחינת חיץ שלכאורה מנכר אותנו מעצמנו . לכאורה, פיצול זה מושתת על מראית העין . זו, לכאורה, תסתלק לה אם נשכיל לראות שמה שמניע את התהיות המטאפיזיות הם עניינים בעלי אופי יומיומי שנוגעים להווייתו הפסיכולוגית, המגדרית, הסוציולוגית או הפוליטית של התוהה . או שאולי אפשר לעשות זאת בדרך שונה, הפוכה מזו הראשונה, אם נבהיר מדוע לכל שאלה מתחום ההתנסות בזמן ותכניה יש תשובה אמפירית שמקומה הוא בתחום מחקר שזה אופיו . אלו אינן הסברות שמנחות אותי והן גם אינן הסברות שמנחות את מחשבתם של ההוגים שבהם אני דן . אינני טוען שהעבודה האינטלקטואלית המעניינת, שביקשה לגלות ביסודותיה של המחשבה את העקבות של הווייתו הפוליטית, המגדרית או הפסיכולוגית של "הסובייקט של המטאפיזיקה" היא עקרה . אך צורת מחשבה זו, שהיא הרמנויטית ביסודה, אינה יכולה להיות משוחררת מהמטאפיזיקה והאפיסטמולוגיה של הזמן וממושג הסובייקט שכרוך בהם . בהפנותה עורף לרובד זה של ההתנסות היא עיוורת ליסודותיה ולתנאי אפשרותה . אינני מבקש להפנות כאן גב להווייתנו היומיומית . גם אינני מבקש לטעון שלמדע האמפירי אין תביעה מוצדקת לביאור מה שקשור בהווייתו "האובייקטיבית" של הזמן . אך זו שגיאה לסבור שהצורך בחקירה פילוסופית על אודות ישותו של הסובייקט

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help