sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 איתן מכטר ומכאן שהיצירה ככלל היא תוכן מעשי ואתי אחרון ויחיד בעל תוקף . אילון, מחוקרי ניטשה, היטיב להסביר את מגמת ההגות הניטשיאנית וכתב כי “ניטשה לא ביקש ‘לחשוף' את ההוויה [ . . . הוא ] חיפש את החיוניות שאבדה לאדם ולעולמו [ . . . ] הכאוס הוא מה שנהפך במגע ידיו המסדר של האדם לכלא מטפורות, עליו הוא מנסה להשליט את אדנותו, והוא שב וחותר תחתיה" ( אילון, 2005 : ,17 19 ) . האמנות היא הביטוי והמקור לאותה חיוניות . היא הסדר השב ופורע את עצמו ומעניק משמעות לקיום . בספר זה נבקש לעמוד על מהותו של מעשה האמנות אצל ניטשה ב מדע העליז , שהוא החיבור החשוב ביותר להבנת מקומה של האמנות כפילוסופיית קיום ולהבנת תפיסתו של ניטשה ביחס למקורות היצירה, חשיבות התשוקה והרצון לעוצמה . בתוך כך נתבונן בתפיסת הזמן המעגלית בחיבור זה, המוצעת כאלטרנטיבה לתפיסה הליניארית במודרנה, ונצביע על הקשיים שזיהה ניטשה בפוזיטיביזם הרציונלי ובעמדה המכפיפה את הרצון לכוחות חיצוניים . כמו כן נבקש לעמוד על הזיקה המיוחדת שניטשה הצביע עליה ב מדע העליז בין צורה לתוכן ובין דימוי לייצוג, ונעסוק בכוחה של ההתבוננות לייצר “אמת" מתוך הֶקשֶׁר ובדרך שבה האמנות מעניקה משמעות מתוך מעשה היצירה עצמו, ולא מתוקף תכלית המעשה . היות שהמשמעות משתנה מתוך הפרספקטיבה, ישנה כאן הכרה בָּאמת כמושג הנגזר מהעמדה הפרשנית ואינו מתקיים מחוצה לה . המדע העליז אינו החיבור היחיד שבו ניטשה דן באמנות, אבל דווקא בו מתגלה היצירה כביטוי לפילוסופיית הקיום שלו וכמרכיב מרכזי בהבנת המצב האנושי בכללותו . בספרו החשוב של ז'יל דלז Deleuze, 1983 ( Nietzsche and Philosophy ) מוצגת עמדה מעניינת ביחס לתפיסת “הרצון לעוצמה" ו"החזרה הנצחית", שני מושגי מפתח בפילוסופיה של ניטשה המועילים להבנת תפיסת האמנות שלו כחלק מתפיסת הממשות ומתפיסת האדם . “הרצון

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help