sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 שמאי גלנדר שיקוליו ומחשבותיו, ועל עקרונותיו אפשר ללמוד אפילו מתוך סדר פעולותיו . תגובותיו של האל מגוונות, וחשיבות רבה במיוחד נודעת לאופן שבו האל לומד מן הניסיון . אפשר להסיק אפוא שסיפורי הבריאה, יותר משהם עוסקים בדרכי האדם עצמו, מציגים את האדם בעיקר כיצור המשקף את מהותו ואת טבעו של האל . במילים אחרות, סיפור הבריאה בכללו 3 יכול להיתפס כיצירה שאפשר לכנותה בשם "דע את אלהיך" . דבר זה עולה גם מתוך האמצעים הספרותיים שבסיפורת המקראית בכללותה : אף כאן, כמו בדמויות מקראיות אחרות, האל עצמו מתאפיין בעיקר באמצעות תגובותיו, יוזמותיו ומעשיו, ולאו דווקא באמצעות סופרלטיבים והגדרת תכונות . לפיכך עיון מקיף בסיפור הבריאה שבבראשית א – יא עשוי לגלות לא רק את מעלותיו ואת 4 ערכיו של האל, אלא גם את התשתית של האמונה המקראית . בהתאם לכך אפשר לומר שבראשית א – יא עוסק במשמעות ובשאלת "איך", יותר מאשר במידע לשמו ובשאלת "מה" . אף מקובל על רוב החוקרים שגם ה"הדיווח הכוהני" שבבראשית א – ב 3 לא נועד 5 לצורך מידע גרידא . 3 . השוו . Speiser, Genesis 1964 p . XIX איני מסכים עם Westermann, Genesis ( 1984 ) , 174 – 175 , הסבור שאין זו מטרתו של הדיווח בבראשית א להציג את האל באמצעות בריאתו, כעין revelatio generalis , אם כי הוא עצמו מניח ( שם, עמ' 149 ) שמתוך בראשית א כו נרמז שבריאתו של האדם עניינה באל יותר מאשר באדם . 4 . אני מודע לכך שהבריאה נחשבת במחקר בן זמננו כמשנית לגאולה . הרעיון הוא שמלכתחילה, בשלבי התגבשותו הראשוניים, לא היה עם ישראל מודע לאלוהות בוראת כי אם לאלוהות פודה, היינו לאל שהוא אדון ההיסטוריה, ולאו דווקא לאל שהוא אדון היקום . לפרטים בנושא זה ראו להלן, הערות ,18 19 . 5 . ראו 94 – 93 . Westermann, Genesis ( 1984 ) pp . כמו כן ראו סקירה ודיון אצל הנ"ל 11 – 3 . Erträge ( 1972 ) pp ועוד ראו Gottwald, Hebrew Bible ) 1987 ( , הסוקר את תולדות הגישות בנושא זה . על גישות בנצרות הקדומה,

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help