sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 התרבות והמרחב השבטיים 13 בעת בקשת הכפרות אצלנו, שבוצע בבית המקדש, וייתכן ומקורו בשעיר לעזאזל, ממנהגים פגניים ישנים או חדשים ? נהוג לחלק את ספרות המסעות לשלושה תתי-סוגים : האחד הוא מסע למטרה מסוימת, דוגמת מסעו של אודיסאוס לאיתקה ; השני - מסע של בריחה, דוגמת בריחתו של דוד משאול ; השלישי - מסע של התכנסות וחקירה פנימית - מסע שהוא מטרת עצמו דוגמת מסעו של בודהה לחפש את סיבת הסבל . ישנם גם מסעות החובקים בתוכם את שלושת המאפיינים גם יחד, דוגמת מסעו של יעקב אבינו . זהו מסע של בריחה : יעקב בורח אל לבן פן יהרוג אותו עשו אחיו ; זהו מסע אל עבר יעד - לצורך מציאת אישה ; אולם, זהו גם מסע התבגרות שבמהלכו יעקב צריך להתכנס ולמצוא את זהותו הפנימית, ולגלותה מעצם ההליכה בדרך . במסעו, יעקב עובר על ציוויו של סבו אברהם אשר הזהיר את עבדו : "השמר לך פן תשיב את בני שמה" ( בראשית כד, ו' ) , אך יוצר סיפור חדש, את סיפורו שלו, וכאשר הוא שב מדרכו הוא סוגר מעגל, הוא מקבל שם חדש - ישראל, ובעצם מגשים את כל מטרות מסעו . בפרספקטיבה אישית אני סבורה שמסעי החל כמסע של בריחה, התקדם לעבר מטרה מסוימת והתפתח תוך כדי כך לחקירה פנימית מתמדת ; אך תחושתי היא שסיפורי הוא רק מעין סיכום ביניים, ועדיין איננו סגירת מעגל ; אותו אסגור כנראה ביני לבין עצמי . פרננדו פסואה בספרו האי-נחת ( 2007 ) התלבט בנושא ושאל : "מה פירוש לנסוע ולמה מועילים מסעות ? כול שקיעת שמש היא שקיעת שמש . אין כול מסתורין בכך שנלך לראות אותה באיסטנבול" . מסקנתו הייתה ברורה : "תחושת השחרור שנולדת במסעות ? אני יכול לחוש בה אם אני יוצא מליסבון לבנפיקה, ולחוש בה בעוצמה חזקה יותר מאשר מי שנסע מליסבון לסין . . . " . כמה שורות מאוחר יותר מוסיף פסואה, אשר לא הרחיק כמעט מעולם מעיר הולדתו : "אילו נסעתי, הייתי מוצא העתק חיוור של מה שכבר ראיתי בלי לנסוע" . אם כן - מה הטעם להרחיק כדי לראות את התחנות בחיינו, אם הנופים האמיתיים הם אלה שאנו יוצרים בעצמנו ? האם נסיעותינו למרחקים מעידות על היעדר כוח ודמיון המאלצים אותנו לכתת רגלינו כדי לראות שקיעות דומות ברחבי תבל ? ספרות המסע מחייבת את הכותב לדיוק רב : "הנוסע בא לראות את אשר יראה, התייר בא לראות את אשר הוא מתכוון לראות . . . " . כך פסק גם ג'ק צ'סטרטון, הסופר הבריטי . עובדה שייתכן שתיראה מוזרה דווקא בעיני קוראי ספר זה היא שתכופות אינני מכינה "שיעורי בית" מפורטים טרם נסיעותיי, ומטרתי היא - לחוות, להיות . רק לאחר המסע ( ולעיתים במהלכו . . . ) מתעוררת סקרנותי הטבעית, זו שכנראה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help