sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 רות גולן כמקצוע נפרד, בדרך כלל, אלא רק ככלי עזר בחוגים של מדעי החברה והרוח . ז'אק לאקאן ( Lacan ) גרס שניתן למקם את הפסיכואנליזה בין המדע לדת וניסה לעגן אותה ב"מדע" של המשמעות והשפה, לפחות 4 לקראת סוף דרכו היה לאקאן קרוב יותרבתחילת דרכו בהוראתה . לתפיסה דתית של הפסיכואנליזה, והדבר בא לידי ביטוי בהענקת נופך של מסתורין וחידתיות לממשי ולאותו "דבר" שאיננו דבר, 5 שהוא חור, אובייקט אבוד, נעדר יחס מיני וכו' . פרויד, ובעקבותיו לאקאן, הגבילו את חקירתם הפסיכואנליטית לשני ממדים אפשריים של ההתפתחות האנושית : ל"יצר", על שני היבטיו - דחף החיים ודחף המוות, או הארוס והתנטוס - ול"יצירה", באמצעות תהליכי הסובלימציה ( לאקאן עוד הרחיק לכת כשהבדיל את ההתענגות הנשית - שראה בה קרבה להתענגות מיסטית - 6 ואילו וילפרד ביון מההתענגות הפאלית, אבל לא פיתח עמדה זו ) , 7 ביון ( Bion ) אמר : "אני משתמש בקבלה כמסגרת לפסיכואנליזה" . יצר הקבלה בין האמונה לבין העמדה הפסיכואנליטית . לדבריו, שני התחומים נוגעים באינסוף ובאינטנסיביות של החוויה ועוסקים בשבירה ובאפשרות של התפתחות נפשית ורוחנית . מייקל אייגן, ( Eigen ) בהשפעת ביון, הרחיב את החקירה האנליטית להיבט שלישי וגבוה יותר של ההתפתחות האנושית שניתן לכנותו "היוצר" . מאמציו אלה נשענים במידה רבה על החוכמה היהודית, ובעיקר על הקבלה והחסידות, אם כי גם שני ההיבטים האחרים מושפעים אצל אייגן מפרשנות של החוכמה היהודית . אומר אייגן בספרו תחושת מוות נפשי : אני חושב על הערתו של פרויד לפליס על כך שהפסיכואנליזה דומה לכתות מסתורין עתיקות בעלות פולחני השתנות סודיים . הפסיכואנליזה חיה מתחושת הסוד . מושגיה עוסקים בדרכים שבהן בני אדם שומרים על סודות מפני עצמם . שיטותיה הן דרכים לפתיחת העצמי הסודי . הפסיכואנליזה, בשלביה המוקדמים, הטילה ספק ביכולת של בני אדם לשמור סוד והימרה על יכולתה

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help