sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 הלא ידוע של הבלש, פגיעותו של הבלש הופכת לפגיעותו של הצופה, כולם נמצאים באותה אפלה . אפשר להצביע על דימויים טיפוסיים נוספים לאי ידיעה כגון השכחה, הדרך, המפלצת והחייזר, ולהצביע על אופני הפעולה שהופכים דימוי לדרמה ולחוויה . העיסוק האינטנסיבי בלא ידוע, על שלל היבטיו הרגשיים, ההכרתיים, הלשוניים והסגנוניים, אמור היה להשתקף בחקר הספרות . אבל הלא ידוע מציב בעיה קשה למחקר . ככלל, המדע אמור לחקור את הלא ידוע, אך בכלים ידועים . למחקר מדעי או אקדמי יש כללים, הוא מבוסס על טענות פוזיטיביות, עליו לאמוד תהליכים ולגבש קריטריונים להבחנה בתופעות . אבל הלא ידוע אינו משחק לפי הכללים . כאשר שתי החזיתות האלה מתנגשות במחקר, נוח להעדיף את הידוע . קל להתמקד באיזה פרט זעיר שניתן לכמת או להסביר, להשתמש במספרים, לחוש באמצעותם חוויה של שליטה וגם לקבל תקציבים כשאפשר להראות התקדמות . התוצאה היא שהמדע, שאמור לעודד העלאת שאלות, לעיתים קרובות נוטה להתכחשות או להתעלמות מעוצמתו של הלא ידוע . ויטגנשטיין הכיר באיכות המעוררת שיש בחוויית הפליאה . "המדע", הוא ציין, 3 המנגנונים השמרניים"הוא דרך לשלוח את האדם חזרה לשינה" . שמרסנים את הדחף הרדיקלי להתפלא, מופיעים בכל מרחב שבו לסקרנות יש ממסד וחוקים . הקושי של חקר הספרות אל מול הלא ידוע אינו שונה באופן מהותי מזה של המדעים המדויקים . חוקרת הספרות אינה נהנית מהחופש הניתן לסופרת . חוקרת נדרשת למיין, להציג סדירויות ומבנים ולהציע משמעות כוללת שניתן לתקף . במקביל, הצורך להפיק הבחנות ברורות גורם לפיצולים בתחומי הידע . חוקרות ספרות עוסקות במשמעויות הפוליטיות והחברתיות של הטקסט, ואילו בלשניות מנתחות את המבנה ועוקבות אחר 3 . Ludwig Wittgenstein, G . H . Von Wright ( trans . ) Culture and Value, Chicago : Chicago Press, 1984, p . 5

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help