sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 ענבל רשף בקריאה מציג עוד סוג של לא ידוע : לא קל להבחין בין מה שאדם יודע ולא יודע על הטקסט, על עצמו ועל עולמו . אלה הן, באופן כללי מאוד, כמה מהצורות השונות שלובש הלא ידוע בחיים ובספרות . ההנחה היא שהספרות מהווה מעין מעבדה לשאלות חיים ולבעיות תקשורת . היא מאפשרת לגלגל אפשרויות ולפתח הזדהויות וחוויות במרחב וירטואלי . אפשר למשל לשקוע בשיר עצוב בלי להתעצב, ואף לחוש התרוממות רוח אם זה שיר נהדר . דרידה התייחס אל הספרות כאל מוסד שהיכולת שלו נובעת 2 כלומר למבע הספרותי אין אובייקט מחוץ מתוך המוגבלות שלו . לטקסט, ולכן לא מתייחסים לספרות כאל מרחב חשוב במיוחד, מה שמותיר אותה חופשייה באופן יחסי . אומנם לספרות יש כוח, לא חסרות דוגמאות לכך שספרות סייעה ליצירת תחושה לאומית, עודדה פריצה של מלחמות או יצרה אווירה של פיוס . עדות נוספת לכוחה מתגלית בכל פעם שמצנזרים אותה, או כשמתחולל מאבק על הספרות הנלמדת בבתי הספר . אבל זה כוח שאינו מחייב . במעמד הבסיסי של אחד על אחד, אדם אל מול ספר, קריאה היא הדמיה של התנסות שאין לה בהכרח תוצאות מעשיות . הדף הוא מרחב שבו לא משלמים מחיר על טעויות . לעומת הפילוסופיה המציבה שאלות כלליות, האומנות מתארת חוויה ומתמקדת בה . בספרות ובשיחים אומנותיים אחרים, עמידה על גבול הידיעה הופכת לדרמה . כפי שהוריקן נוצר מסביב לרִיק, הלא ידוע יוצר עלילה והפעלה של הקוראת . דוגמה טיפוסית לכך היא בלש בסדרת טלוויזיה שיורד אל מרתף חשוך . הבלש אינו מחפש את המפסק ומדליק אור, אלא מוציא פנס . זה פטנט נדוש, אך האפקט מובטח . אלומת האור הממוקדת הופכת את החושך לנוכח . מאחר שאלומה זו מתיכה את המבט של הצופה עם המבט 2 . Jacques Derrida , " This Strange institution Called Literature", in : Derek Attridge ( ed . ) , Acts of Literature, New York : Routledge 1992, pp . 33 - 75

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help