sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

11 הלא ידוע הראשיות, הדמויות המצוטטות באופן ישיר ועקיף, הדמות המספרת ודמות המחברת . לכל הדמויות המשמעותיות מיוחסות כוונות, כלומר רגשות, מחשבות, רצונות והשקפות שנובעים מנקודת מבט ייחודית על המתרחש . כאשר דמות מתנדבת לתאר מה דמות אחרת חושבת, עולות השאלות אם התיאור נכון, מה מניע אותו והאם נקודת המבט של הדמות מייצגת את זו של המחברת . הקריאה, אם כך, היא בירור של כוונות . הסך השלם של הכוונות יוצר את המשמעות שמיוחסת לטקסט ולכן הבירור מסתכם בשאלה שאי אפשר להתחמק ממנה : מה הכוונה ? בלשון עוד יותר פשוטה : על מה הספר ? המרחב הספרותי הוא גם מרחב לבירור זהויות והזדהויות . הקוראת מזדהה כשהיא מוצאת את עצמה בדמות בדיונית מסוימת, או שדרך נקודת המבט של דמות אחת הקוראת שונאת דמות אחרת . הקוראת מזהה כשהיא מביאה אל הקריאה דמויות משמעותיות בחייה : הורים, מאהבים, ילדים, חברים, ומרכיבה אותן באופן חלקי אל דמויות בספר . תהליכי זיהוי והזדהות יוצרים מעורבות רגשית ומשפיעים על שתי מערכות היחסים, זו שמחוץ לספר וזו שבתוך הספר . נוצרת תמונת קלידוסקופ של השתברויות הדדיות : הקוראת מבינה את הספר בהתאם לחייה, ומבינה את חייה בהתאם לספר . התבוננות בקלידוסקופ הזה מלמדת שלא ניתן לחתוך לגורמים בסכין חד ונקי את התהליכים העוברים על הקוראת . אי-אפשר לחקור בנפרד את הפענוח של הטקסט ( text processing , תיהלוך הטקסט ) , להבדיל מחקר התגובה הרגשית שהטקסט מעורר וחקר המשמעות הפוליטית והכוונה . למשל, המושג "מספר בלתי אמין" מתפרק לרצף של אפשרויות בין מה שלא הגיוני עבור הקוראת מחוץ לטקסט, לבין מה שסותר היגיון אחר הנמצא בטקסט, ולבין מה שאינו מעורר אצלה הזדהות . מספר שנוא או מספר שמניעיו אינם מובנים, נתפס כבלתי אמין משום שהקוראת אינה יכולה לדמיין את עצמה במקומו . וכך, בירור תהליכים של הזדהות

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help