sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 ישי מבורך בגרמניה במשפחה יהודית מתבוללת בתקופת שיא פריחתה של התרבות וההגות הגרמנית, כאשר הוא עצמו רחוק מיהדות ויהודים וקרוב מאוד לנצרות דרך חבריו הנוצרים . כך, באופן לא צפוי, במהלך חייו רוזנצווייג מתמסר לתנועה של חזרה אל היהדות . אולם מה שמעניין בחזרה זאת הוא שהיא לא מוחקת את נקודת המוצא של רוזנצווייג כמתבולל . כלומר זאת חזרה אל יהדות שהתנדפה ובכל זאת נשארה . רוזנצווייג לא חי כחוזר בתשובה פונדמנטליסט שמוותר על חוויות היסוד של החיים שלו בלי היהדות . במילים אחרות, הוא לא מוותר על "מות היהדות" עם החזרה שלו אליה והדבקות שלו בה ; כמו ש"מאמין השארית" שנידון בהרחבה בספר הקודם, לא מוותר על "מות האל" עם זה שאל זה חוזר אל תוך חייו והוא אל תוך חיי האל . הממד הזה בהגותו של רוזנצווייג, שבא לידי ביטוי מרבי באיגרות שלו, יש בו הרבה מה לתרום לקיום דתי פוסט – חילוני, כפי שמתברר בפרקים שמוקדשים לו כאן . זאת ועוד, האמור הוא שמעניק, בין השאר, פתח לקרוא את דברי רוזנצווייג יחד עם התיאוריה הפסיכואנליטית . כי המאמין הרוזנצווייגי מקיים סוג של זהות עם האנליזנט ( המטופל ) הפסיכואנליטי כפי שהוא מוצג בספר זה . שהרי כפי שלאקאן לימד האנליזה מגיע אל קיצה עם הכרתו של האנליזנט כי "אין אחר גדול" . רגע זה הוא שמאפשר לו לחזור אל החיים . זאת משום שהאנליזה הביאה את האנליזנט לידי כך שההכרה שאין אחר גדול אינה מביאה להתפרקות הסדר הסמלי ( השפה ) שאותו אחר היה ערב לו ; או בניסוח מדויק יותר : האנליזה הביאה אותו להכיר שגם "מותו של האחר", מות האב, לא מביא להתנדפותו של הסדר הסמלי — שם האב — שמייצג את אותו אחר – אב ולשקיעת האוריינטציה שהוא מעניק לסובייקט תוך קריסה אל תוהו וניהיליזם אישיותיים . כלומר, הסובייקט התנקה במהלך האנליזה מהצורך בעירבון לשפה, לסדר הסמלי שאותו הוא נושא, וכעת מכיר הוא שסדר זה פרוס ככזה, ללא כל נקודה ארכימדית מחוצה לו . על כן, יש לראות את המאמין

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help