sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 אתגר המצוינות והרוח הישראלית ופחות תלמידות ותלמידים בוחרים בנתיב המצוינות הקשה . האם התעייפנו ? האם זו תחושת שובע של "יהיה בסדר" ? או אולי זה דור ההורים שמגדל את ילדיו כ"נסיכות ונסיכים" מפונקים שאינם מחושלים לחיים ? להפתעתנו מצאנו ש"הנוסחה הישראלית להצלחה" השתנתה, אבל המערכת המשיכה לפעול על פי הנוסחה הישנה . פעם תואר ראשון הספיק, והיום תואר ראשון כבר לא מבטיח דבר . בשנת 1990 שליש ממחזור הבוגרים השלים את בחינות הבגרות ורבע ניגש ללמוד באוניברסיטה . נוסחת ההצלחה הייתה ברורה, אבל היא הייתה נחלתו של מיעוט קטן . מאז, בהחלטה אמיצה של הממשלה, ההשכלה הגבוהה בישראל הורחבה והונגשה לציבור הרחב . הוקמו מכללות אזוריות והחינוך המקצועי צומצם . בעקבות זאת, כיום כמחצית מתלמידי כל מחזור מסיימים בגרות וניגשים ללמוד לתואר אקדמי . ישראל היא המדינה השלישית בעולם בשיעור האקדמאים שבה . זה הישג נדיר, מרשים וחשוב של פתיחת הזדמנויות חינוכיות, וסיבה לגאווה גדולה . אולם שוק העבודה שלנו, שהוצף באקדמאים, לא הכפיל את עצמו . כיום המעסיקים מעלים את רף דרישות הקבלה אליהם, ובעקבותיהם עושות זאת גם הפקולטות הנחשקות באוניברסיטאות . פערי השכר בין מי שהשלים חמש יחידות במתמטיקה ומדעים בתיכון ובין מי שלא - הם פערים עצומים . למעשה, בישראל של היום אפשר לומר שהפערים "עלו כיתה" . המערכת המשיכה לפעול לפי נוסחת הזכאות הישנה . מנהלי בתי ספר וראשי ערים נמדדו על פי שיעור הזכאות לבגרות, לכן כשילד התקשה בחמש יחידות במתמטיקה או בפיזיקה, חשבו שכדי לא לסכן את את סיכוייו לבגרות - עדיף לשלבו במסלול בטוח יותר . מערך תמריצי האיכות של האוניברסיטאות אף הוא נשחק, ובונוסים שבעבר ניתנו לבוגרי המסלולים למדעים בלבד החלו להינתן בנדיבות גם לבוגרי מקצועות לימוד רבים אחרים .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help