sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 העדויות של מעצבי במה, אם בכתיבה בגוף ראשון, מתוך ועל סמך ניסיון, ואם בריאיונות או בשיחות . ספר זה מנסה לתת מענה לחלק מהחסר . הדברים המכונסים כאן מסתמכים על הזדמנויות שנקרו בדרכי המקצועית ועל פתרונות שנמצאו לי נכונים למקום ולזמן בהם נוצרו . לא מן הנמנע שמעצבים אחרים, בסוגים אחרים של תיאטרון ובזמנים אחרים, יגלו דרכים חדשות, אחרות . כפי שכתב פיטר ברוק באותו ספר : "כל מה שאני יודע על כלים וטכניקה של תיאטרון, הייתי יכול ללמד כל אחד מכם בכמה שעות 6 ספורות בלבד . כל השאר היא עבודה מעשית" . 7 מתהווה בהדרגה שלא כמו הפסל או הצייר, מלאכתו של הסצנוגרף מתוך רב-שיח מקביל ומשותף עם שורה של גורמים – במאים, שחקנים, ומשפחה ענפה של יוצרים, מעצבים ואומנים – האחראים על "האלכימיה הסודית” במעבר מן הטקסט הכתוב אל החלל והזמן . חשוב היה לי לפרק את התהליכים ולנסות לזהות את השלבים השונים, המתהווים ומתקיימים מבלי שקהל, מבקרים או אנשי אקדמיה יהיו מודעים אליהם . משום כך הקפדתי לצרף רישומי הכנה ותצלומי מודלים בשלבים שונים . באמצעות הספר, שבמכוון אינו טקסט אקדמי, אני מבקש להציע גם גישות לשיח עיוני בשאלות סמיוטיות ומימטיות שמעלה היחס בין הטקסט הדרמטי לטקסט החזותי, הן בהיבט המקומי והן בהיבט האוניברסלי . אני רוצה להאמין שבמאים, מעצבים, תלמידים, מורים וכל מי ששפת הבמה מעוררת בו עניין, ימצאו שימוש הן בטקסט והן ברישומים ובתצלומים . הספר מבקש להעשיר את השיח המקומי גם בראייה רחבה יותר של אוריינות חזותית ( visual literacy ) , בתקווה שחלק מההארות והתובנות יוכלו לשמש גם את מי שאינם עוסקים ישירות בתחום התיאטרון . במהלך שנות עבודתי התמזל מזלי לפגוש ולעבוד עם הרבה יוצרים ויוצרות יוצאי דופן . רק כמה מהם מוזכרים כאן, אבל ניסיונם של כולם, 6 ברוק, החלל הריק , עמ' 95 . 7 אני מסתייג מן המונחים "מעצב במה" או "תפאורן", ומעדיף את המונח ,Scenographer הנהוג כיום בשיח הבינלאומי ולדעתי מנסח בצורה מדויקת יותר את מעשה היצירה, לא רק כאומנות ( Artisanship ) הנובעת מכישורי ציור ומלאכת כפיים, כזו הבאה לקשט ולפאר את החלל, אלא ככתיבה מחדש של הטקסט המילולי בכלים של חלל, צבע, חומר, תנועה, אור ועוד . פתח דבר

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help