sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר 11 ושילובם במהלך הדרמטי : סיבוב במות, הרמת קירות, פתיחת מסכים, הופעת עצמים, תוך שימוש בצבע, בחומר, באמצעי הכפלה, הגדלה ועיוות ובשילוב של הקרנות ואור . כל אלה ואחרים נראים לעין ומתרחשים כאן ועכשיו . על ההיבט הזה אמעט להרחיב בספר . ההיבט השני , המאתגר יותר, שהעסיק אותי בשנות עבודתי, בא לידי ביטוי כשאיש התיאטרון ( במאי, מעצב או שחקן ) מצליח להפעיל את הקסם בראשו של הצופה – להניע את הדמיון, המחשבה והרגש . לשם כך, כפי שהסביר הבמאי פיטר ברוק בפתיחה לספרו הנודע החלל הריק , נחוץ מעט מאוד : "אדם חוצה חלל ריק, ובה בשעה אדם אחר צופה בו, זה כל מה שנחוץ, כדי שתיווצר 3 התרחשות תאטרלית" . ברוק מכוון אל החלל הדרמטי, שאינו קיים כלל על הבמה אלא נוצר אצל הקהל בלבד בעזרת מה שהוגים רבים כינו "הכוח מדמה" . אריסטו כתב במאה הרביעית לפנה"ס על ה"פנטסיה" – הכינוי היווני לדמיון – ביצירתו על הנפש , הרמב"ם כתב במאה ה- 12 על "הכוח המדמה" ביצירתו מורה נבוכים , ור' נחמן מברסלב המשיך לעסוק באותו "כוח מדמה" במאה ה- 18 . חוקרי מוח עורכים כיום ניסויים ומחקרים כדי להבין את התהליך שעוברים גירויים חזותיים וגירויי שמע בדרכם אל המוח, הזיכרון, האסוציאציה, הקונוטציה ושאר העיבודים שמבצע כל צופה . הנוירולוג אוליבר סאקס, שחקר תעתועי ראייה, נהג לומר בהרצאות הרבות שנשא : "אנחנו רואים בעיניים, אבל אנחנו רואים גם במוח – ואז אנחנו קוראים לזה דמיון" . שייקספיר הפליא להגדיר זאת בפרולוג ל הנרי החמישי : אבל סלחו- נא בטובכם לנשמות שטוחות, זולות, שמתיימרות על הקרשים העלובים האלה להציג דברים גדולים כל כך . כלום יכולה בימונת עץ זו להכיל את שדות 3 פיטר ברוק ( 1991 ) , החלל הריק , תרגום איתן בלום ויוסף אל-דרור, תל-אביב : אור עם, עמ' 15 .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help