sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 בין הבית לרחוב | שלומית בנימין קרובים או מכרים, בבתי מלון או בדירות שכורות, בצריפים ובמגורונים ( "קרוונים" ) , אך הם מגדירים את עצמם "חסרי דיור" בגלל תחושת אי-שייכות למקום המגורים ( שם ) . בהקשר הזה כמה מהחוקרים טוענים גם כי יש לראות בתופעה של "היעדר בית" תהליך שבו "חסר בית סמוי" או "אפיזודי", שמתגורר או לן במקומות מגורים ארעיים, הופך ל"חסר בית גלוי" ( 1987 Freeman and Hall ) . זאת ועוד, המורכבות של ההגדרות מתבטאת גם בהבחנה בין הגדרות מקום, המתייחסות לחוסר מקום מחסה ; הגדרות ניתוק, המתייחסות לניתוק האדם מסביבתו החברתית ולמחסור בקשרים חברתיים ומשפחתיים ; והגדרות רב-ממדיות של התופעה, שנותנות משקל להיבט הפיזי, להיבט החברתי ולהיבט המשפטי ומתייחסות גם לתנאי המגורים ( שיינטוך 2010 ) . התוצאה היא שההגדרה של "חסרי הבית" משתנה ממדינה למדינה ומושפעת גם מהתנאים התרבותיים והכלכליים בכל מקום וגם מאופיים של המחקרים שבודקים אוכלוסייה זו . השוני בהגדרות משפיע כמובן גם על האומדנים השונים של מספרם בכל מקום ובכל פרק זמן נתון . בישראל ההגדרה של המוסדות שתפקידם לטפל באוכלוסיות הסובלות ממצוקת דיור מתבססת מאז ראשית שנות התשעים של המאה העשרים על שני קריטריונים : קיומה או היעדרה של קורת גג ; ובעלות על מקום המגורים . הגדרה זו יוצרת שתי קבוצות נפרדות, של "דרי רחוב" ושל "חסרי דירה", המטופלות על ידי גורמים מוסדיים שונים . משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מגדיר "דר רחוב" אדם מעל גיל 18 שחי ברחובות, בבתים נטושים, בגנים, בשטחים ציבוריים ובאתרי בנייה, שרוי בהזנחה גופנית או נפשית ( או שתיהן ) , מנותק ממשפחה תומכת ואינו נאבק לשנות את מצבו ( משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים 2010 ) . משרד השיכון מכליל בהגדרה של "חסרי דירה" כל מי שאין לו ולא הייתה בבעלותו דירה ( משרד הבינוי והשיכון [ בלי תאריך ] ) . בפועל, בקרב אנשי מקצוע שונים העוסקים בתחום, המונח הרוֹוֵח לאפיון הזכאים על פי קריטריונים שונים לסיוע בדיור באמצעות סיוע כספי לתשלום שכר דירה ודיור ציבורי הוא "מחוסרי דיור" . רוב המחקרים שנעשו עד היום בישראל על סוגיות דומות קיבלו כהנחת עבודה את ההבחנות המוסדיות בין שתי קבוצות האוכלוסייה ובחנו את "תופעת דרי הרחוב" ו"תופעת מחוסרי הדיור" כשתי תופעות נפרדות . מספר רב של מחקרים על דרי הרחוב, ובהם גם מחקרי הערכה, התייחסו למאפייני התופעה וכמה מהם אף הציעו 3 מדיניות לטיפול בדרי הרחוב . 3 . קמלמן 1991 ; ראפס וקמלמן 1994 ; וייס 1994 ; מיכאלי 1994 ; ראפס 1995 ; שפירו ופרומר 1996 ; 1998 ; אלימלך ואחרים 1997 ; חריש 1997 ; פוזן ואחרים 1997 ; כהן 1998 ; סלעי ואחרים 2000 ; דיין 2001 ; 2007 ; אורן ודרור 2002 ; פרומר 2003 ; אברהמי וכהן 2004 ; אופיר 2004 ; גור 2004 ; 2008 ; שטיינמן ואחרים 2004 ; בר און 2006 ; גורבטוב וספיר 2007 ; 2008 ; שיינטוך 2010 ; Melamed et al . 2000 ; Barak and Cohen 2003 ; Weiss and Gefen 2003 ; Melamed et al . 2004 . מחקרים אחרים עסקו בהיבטים שונים של התופעה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help