sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 האורגנית בשלל לבושיו ומופעיו : מהופעתו הפשוטה ביותר כרוח רפאים מאיימת ועד מערך הכפילים המורכב, המונח בחשאי ביסוד החיים האנושיים . התנועה מהאחד אל רבים היא גם התנועה מהרומנטיקה לעבר הפוסטמודרניזם . כפי שצוין לעיל, שני הפרקים הראשונים בספר יתמקדו בסיפורים מהמסורת הרומנטית, ואילו שני הפרקים שאחריהם ייסובו סביב רומנים שניתן לכנותם פוסטמודרניים . אין בכוונתי לתת דין וחשבון היסטורי מלא על הכפיל בספרות מהמאה התשע עשרה ואילך, אלא להתמקד בכל פרק ביצירה אחת המגלמת תכונה מהותית של הכפיל . אמנם הפיתוח המושגי שלי מביא בחשבון את הנסיבות ההיסטוריות והחברתיות של הכפיל ( בייחוד בפרקים השני והרביעי ובאחרית דבר ) , אך כמתחייב מעצם טבעו של הכפיל, הדגש הוא יותר תמאטי מהיסטורי . הכפיל קורא תיגר על הזמן הליניארי ומאלץ אותנו להיזכר בזמן המחזורי של התרבויות הקדומות . במובנים רבים נוצרת זיקה בין הכפיל הפוסטמודרני, שבו אני מסיים את הספר, לכפיל הקדם-מודרני, מה שסוגר את המעגל אך גם פותח אותו מחדש . הפרק הראשון נפתח בסיפור מותו של אבי מחוסר אוויר, חוסר שבעיניי הוא נפשי לא פחות מאשר גופני . משהו או מישהו חסם את נשימתו : כפיל פנימי . אני חוקר את הכפיל הזה דרך הסיפור הקצר של גי דה מופסאן "השמכאן" ( 1887 ) , ובו מסופר על אדם שיצור מסתורי משתלט על נשימתו, על כוח רצונו ולבסוף על חייו . אני טוען שהיצור הזה הוא כפיל שלילי , שמטרתו לקרוא תיגר על דחיית האחרוּת בידי הגיבור . הכפיל השלילי הוא ישות בלתי נראית ואפלה, לעומת הכפיל ה חיובי , שהוא גלוי לעין ובעל תכונות קונקרטיות . ואולם שני סוגי הכפיל משלימים זה את זה, ושניהם — תולדה של המאמץ להכחשת האחרוּת, תולדה של חוסר ושל קיטוע עצמי .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help