sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 הכוללות כפילים רבים, שאינם מאיימים על ה״מקור״ אלא מחוללים בו תמורה ומרחיבים את גבולותיו . כך אני מקווה לשמר את מושג הסובייקט, מצד אחד, ולהכניס לתוכו ריבוי, מצד אחר . הסובייקטיביות נתפסת באופן מסורתי כאוטונומית וזהה לעצמה . תיאוריות פוסט-סטרוקטורליסטיות המבקשות ״להתגבר״ על הסובייקט מערערות תפיסה זו, ואילו תיאוריות פנומנולוגיות ופסיכואנליטיות מגינות עליה, אף שהן מדגישות את התלות ההדדית בין הסובייקט לבין העולם . דמות הכפיל מתווכת בין הדרישות המתנגשות הללו : היא מאפשרת לנו להציל את המושג "סובייקטיביות" ובה בעת לחשוף את ריבויו האינהרנטי של הסובייקט . הכפיל קורא תיגר על הייחודיות והיחידוּת ( סינגולריות ) של הסובייקט, אך הוא גם מחובר אליו כאחת מגרסאותיו — שאם לא כן, לא היה כפיל . הכפיל מתווך אפוא לא רק בין האחד לרבים, אלא גם בין התיאוריות הסותרות לכאורה זו את זו . כדי לכבד את טבעו של הכפיל המתנגד לתיאוריה, לא אביא 3 בהקדמה זו סקירה מפורטת של הספרות הענפה העוסקת בנושא . במקום זאת, אתייחס אליה בספר בהתאם להיבטים הנדונים בכל פרק . אך זה המקום להעיר כמה הערות מתודולוגיות . התחומים העיקריים שעסקו בחקר הכפיל הם פסיכואנליזה, תורת הספרות, לימודי תרבות ולימודי קולנוע . עם זאת, אבקש לטעון שהכפיל הוא מושג מפתח סמוי גם בפילוסופיה, המוסווה לרוב תחת שמות שונים כגון ״אלטר אגו״ או פשוט ״אחר״ . ספר זה שואב מהתיאוריות והמתודולוגיות השונות, בניסיון ליצור מסגרת מושגית בין-תחומית להבנת הכפיל וטבע הסובייקטיביות . במקום לכפות הסבר מאוחד וקבוע על מגוון צורות הכפיל, אני מציע לעקוב אחר התפתחותו

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help