sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:14

14 דוד שליט של המאה ה – ,20 ביקשו נחמה ומסתור בבית הקולנוע . אף שהיה מדיום פופולרי גם בישראל וסוקר בהרחבה בעיתונות, בית הקולנוע המקומי מעולם לא קודש בעוצמות כאלה של חיים ומוות . נהפוך הוא, בשנותיה הראשונות של המדינה, ולמעשה עד שהטלוויזיה החלה לשדר בשלהי שנות ה – ,60 זוהה הקולנוע כמקור הרוע, כחלל אפל מלא במזימות סיפורי הסרטים ובצלולואיד דליק, שכמו היה חומר הגלם של אש הגיהינום . אני יודע זאת כי הייתי שם . בבית שבו גדלתי היה ארון ספרים גדול שאליו הפנה אותי אבי כאשר ביקשתי שוב ושוב להשביע את תשוקתי לקולנוע . כשחדל לתת לי דמי כיס, גנבתי מכיסיו פרוטה ועוד פרוטה, עד שהספיק לי הכסף לרוץ לראות עוד סרט . אבי היה שיקוף של רוח התקופה וקולות מנהיגיה, מי שחשכת האולם התחרזה להם עם שכחת העולם . בעת חיפוש בעיזבונה של אשת הקולנוע מרגוט קלאוזנר, כעבור שנים ולכאורה בעניין אחר, היה נדמה לי שהנה פגשתי בסיפור בית הקולנוע הישראלי שביקשתי לי . בתוך אוסף מסמכים גיליתי פיסת נייר קטנה ועליה רשום בכתב יד : " 14 בפברואר ,1953 מותה של הילדה רחל לוין בדרך לקולנוע" . מחוברים אליה במהדק היו שני גזרי עיתון ישנים . אחד סיפר על שאגותיו של השחקן לקס ברקר שגילם בעבר את טרזן וחזר כעת להטריד את שנתה של אלמנתו, ושני סיפר על התגלות היבשת האבודה אטלנטיס . לצד ענייני הקולנוע עסקה קלאוזנר גם באסטרולוגיה ובתורת הנסתר, ולרגע חשבתי שאולי רשמה מה שרשמה בעקבות תשדורת ששלחה לה רחל לוין מעולם המתים . הכותרת הכמו – עיתונאית הזאת — "מותה של הילדה רחל לוין בדרך לקולנוע" — נראתה כתחילתה של פרשה מסתורית או לחלופין כסיכומה — גזר דין של החברה הישראלית על חטא ההליכה לקולנוע . ואפשר שאת קלאוזנר הטריד משהו אחר . היא הייתה בעלת אולפנים ויצרנית סרטים, והאינטרס שלה היה לפתות ילדים קטנים להגיע לבתי הקולנוע . האם הייתה זו תחושת האשמה שמשכה אותה לסיפור ? ואולי, שנים ארוכות אחרי הכניסה לאולם הקולנוע, ניצבתי אני מול תחושות האשמה שלי .

רסלינג


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help